Opas Turun ammattikorkeakoulussa aloittaville opiskelijoille
Saarinen, Milla; Rosenqvist, Alisa (2025)
Saarinen, Milla
Rosenqvist, Alisa
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025103026724
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025103026724
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa opas, joka tukee opiskelijoita siirtymävaiheessa toiselta asteelta Turun ammattikorkeakouluun. Oppaan tarkoituksena on helpottaa opiskelijoiden kiinnittymistä korkeakouluopintoihin tarjoamalla selkeää, ajankohtaista ja opiskelijan näkökulmasta merkityksellistä tietoa. Työn toimeksiantajana toimi Halikon lukio.
Kehittämistyö toteutettiin konstruktivistisen mallin mukaisesti. Keräsimme tietoa korkeakouluun kiinnittymisestä ja siihen vaikuttavista tekijöistä eri näkökulmista. Opiskelijalähtöinen näkökulma nosti esiin toimijuuden, motivaation ja opiskelutaidot. Korkeakouluyhteisön näkökulmasta keskeisiä ovat tukipalvelut, opetussuunnitelmat ja opettajalta saatu palaute. Elämismaailman näkökulma huomioi opiskelijan arjen, toimeentulon ja olosuhteet. Lisäksi tarkastelimme siirtymävaiheiden tukea, arjenhallintaa sekä suomalaisten korkeakouluopintojen saavutettavuutta ja sosiaalista oikeudenmukaisuutta. Käsittelimme sitä, miten opiskelijoiden erilaiset taustat, taloudelliset resurssit ja tuen rakenteet vaikuttavat mahdollisuuksiin hakeutua korkeakouluun ja menestyä opinnoissa.
Menetelminä käytimme kirjallisuuteen perehtymistä, kyselytutkimusta Halikon lukion toisen ja kolmannen vuoden opiskelijoille sekä yhteistyötä toimeksiantajan kanssa. Kehittämisprosessiin kuului oppaan sisällön suunnittelu, toteuttaminen, palautteen kerääminen ja arviointi.
Lopputuloksena syntyi selkeä, saavutettava ja monikanavaisesti levitettävä opas, joka sisältää tietoa muun muassa opiskelijaelämästä, asumisesta, opiskelukäytännöistä, vapaa-ajasta ja korkeakoulun arjesta. Opas julkaistaan sekä sähköisesti että painettuna versiona. Oppaan avulla voidaan tukea toisen asteen opiskelijoiden sujuvaa siirtymistä korkeakouluun ja vahvistaa heidän valmiuksiaan kohdata uusi opiskeluympäristö. Jatkokehittämisen mahdollisuutena nähdään esimerkiksi oppaan laajentaminen vastaaville oppilaitoksille ja sen säännöllinen päivittäminen.
Kehittämistyö toteutettiin konstruktivistisen mallin mukaisesti. Keräsimme tietoa korkeakouluun kiinnittymisestä ja siihen vaikuttavista tekijöistä eri näkökulmista. Opiskelijalähtöinen näkökulma nosti esiin toimijuuden, motivaation ja opiskelutaidot. Korkeakouluyhteisön näkökulmasta keskeisiä ovat tukipalvelut, opetussuunnitelmat ja opettajalta saatu palaute. Elämismaailman näkökulma huomioi opiskelijan arjen, toimeentulon ja olosuhteet. Lisäksi tarkastelimme siirtymävaiheiden tukea, arjenhallintaa sekä suomalaisten korkeakouluopintojen saavutettavuutta ja sosiaalista oikeudenmukaisuutta. Käsittelimme sitä, miten opiskelijoiden erilaiset taustat, taloudelliset resurssit ja tuen rakenteet vaikuttavat mahdollisuuksiin hakeutua korkeakouluun ja menestyä opinnoissa.
Menetelminä käytimme kirjallisuuteen perehtymistä, kyselytutkimusta Halikon lukion toisen ja kolmannen vuoden opiskelijoille sekä yhteistyötä toimeksiantajan kanssa. Kehittämisprosessiin kuului oppaan sisällön suunnittelu, toteuttaminen, palautteen kerääminen ja arviointi.
Lopputuloksena syntyi selkeä, saavutettava ja monikanavaisesti levitettävä opas, joka sisältää tietoa muun muassa opiskelijaelämästä, asumisesta, opiskelukäytännöistä, vapaa-ajasta ja korkeakoulun arjesta. Opas julkaistaan sekä sähköisesti että painettuna versiona. Oppaan avulla voidaan tukea toisen asteen opiskelijoiden sujuvaa siirtymistä korkeakouluun ja vahvistaa heidän valmiuksiaan kohdata uusi opiskeluympäristö. Jatkokehittämisen mahdollisuutena nähdään esimerkiksi oppaan laajentaminen vastaaville oppilaitoksille ja sen säännöllinen päivittäminen.
