Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Att växa med glädje - positiv pedagogik i småbarnspedagogiken : en kvalitativ studie av personalens upplevelser av metoden "positiv pedagogik" i barngruppen inom småbarnspedagogiken.

Enkvist, Sara; Elenius, Emma; Rönnholm, Anna (2025)

 
Avaa tiedosto
Enkvist_Elenius_Ronnholm.pdf (942.3Kt)
Lataukset: 


Enkvist, Sara
Elenius, Emma
Rönnholm, Anna
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025103126802
Tiivistelmä
Syftet med detta examensarbete var att undersöka pedagogernas upplevelse av att arbeta utgående från positiv pedagogik och metoden Se det goda inom småbarnspedagogiken. Vårt fokus var hur denna metod kan stöda barngruppen inom småbarnspedagogiken och stärka barnens välbefinnande. De centrala frågeställningarna i arbetet var: Hur har denna process sett ut när positiv pedagogik som idé och förhållningssätt har implementerats i arbetsteamet? Hur upplever pedagogerna att arbetsmetoden positiv pedagogik stöder teamkänslan och samarbetet inom personalgruppen? Hur beskriver personalen eventuella förändringar i barngruppen när metoden Se det goda implementerats?

I arbetets teoretiska ram beskrivs ämnen som berör positiv psykologi och positiv pedagogik, samt redogör vi för olika teorier som ligger till grund för metoden Se det godas utveckling. I teorin bearbetas centrala begrepp, såsom PERMA-teorin och karaktärsstyrkor. Vi utgick från positiv pedagogik och positiv psykologi, eftersom metoden Se det goda bygger på den positiva pedagogiken. Vi valde att särskilt fördjupa oss i karaktärsstyrkor och hur dessa påverkar såväl individens utveckling med huvudfokus på hur dessa karaktärsstyrkor kan stöda hela barngruppens utveckling och välmående inom småbarnspedagogiken.

Undersökningen genomfördes som en fokusgruppintervju där sex pedagoger inom småbarnspedagogiken, från två olika daghem i Österbotten, deltog. Alla pedagoger har gått skolningen Se det goda och arbetar aktivt tillsammans utgående från positiv pedagogik, metoden Se det goda och barnens karaktärsstyrkor i samarbete med barnen och föräldrarna.

Resultatet av undersökningen visade att metoden Se det goda stöder pedagogerna inom småbarnspedagogiken att stärka barnens karaktärsstyrkor som i sin tur styrker barnens välmående, utveckling och möjligheter. Välmående individer som stöder varandra ger även en god sammanhållning i gruppen samt goda möjligheter till lärande, utveckling och framgång såväl som individ som grupp.
 
The purpose of this thesis was to explore early childhood educators’ experiences of working with positive pedagogy and the method See the good within early childhood education. Our focus was on how this method can support the child group and strengthen children’s well-being. The central research questions were: What has the process looked like when positive pedagogy, as an idea and approach, has been implemented in the work team? How do the educators perceive that the method of positive pedagogy supports team spirit and collaboration within the staff group? How do staff describe any changes in the group of children when the method See the good has been implemented?

The theoretical framework of the thesis addresses topics related to positive psychology and positive pedagogy, and we described various theories that form the basis of the development of the See the good method. Central concepts such as the PERMA model and character strengths are discussed. We base our approach on positive pedagogy and positive psychology, since the See the good method is founded on positive pedagogy. Our focus was on character strengths and how they affect individual development, with a focus on how they can support the development and well-being of the entire child group in early childhood education.

The study was conducted through a focus group interview with six early childhood educators from two different preschools in Ostrobothnia, Finland. All participants have completed the See the good training and actively work together based on positive pedagogy, the See the good method, and children’s character strengths in collaboration with children and their guardians.

The results of the study showed that the See the good method supports educators in strengthening children's character strengths, which in turn promotes children’s well-being, development, and opportunities. Well-being individuals who support each other also contribute to strong group cohesion and provide good conditions for learning, development, and success both as individuals and as a group.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste