Onnellisuuden muotoilu asiakaskokemuksen parantamiseksi
Korhonen, Hanna (2025)
Korhonen, Hanna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025103026770
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025103026770
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin, koska tekijä on kiinnostunut palvelumuotoilusta ja halusi syventää osaamistaan muotoiluajattelusta. Onnellisuus ja hyvinvointi ovat nousseet keskeisiksi tutkimuksen aiheiksi viime vuosikymmeninä ympäri maailmaa. Aihe puhututtaa niin yksilön, yhteisön, organisaation kuin myös yhteiskunnan tasolla. Hyvinvoinnin haasteiden kasvun myötä kestävän hyvinvoinnin rakentaminen on noussut yhteiskunnallisesti tärkeäksi aiheeksi.
Opinnäytetyössä etsitään vastausta kysymyksiin, miten onnellisuutta muotoillaan ja miten onnellisuuden muotoilua voidaan hyödyntää osana asiakaskokemusta. Aihetta käsitellään ensin subjektiivisesta näkökulmasta PERMA-teorian avulla. Tämä teoria hahmottaa onnellisuuden peruspilareita positiivisen psykologian näkökulmasta. Positiivinen psykologia antaa uusia näkökulmia oman onnellisuuden muotoiluun sekä asiakaskokemuksen suunnitteluun.
Opinnäytetyössä esitellään palvelumuotoiluprosessi, mikä antaa lukijalle käsityksen palvelumuotoilun periaatteesta ja eri vaiheissa käytettävistä työkaluista. Opinnäytetyön tuloksena syntyy kehitysehdotus PERMA-mallin käytöstä palvelumuotoilussa. Tämän mallin avulla voidaan kehittää palvelun asiakaslähtöisyyttä ja löytämään uusia asiakastarpeita. Mallin avulla voidaan tarkastella esimerkiksi positiivisen tunnekokemuksen rakentamista.
Opinnäytetyö toteutettiin perehtymällä aikaisempiin tutkimuksiin ja artikkeleihin, sekä aihetta käsittelevään kirjallisuuteen. Opinnäytetyön tekemiseen tehtiin suunnitelma, mikä paransi tekijän oppimisprosessia ja ajanhallintataitoja. Opinnäytetyö aloitettiin elokuussa 2025 Haaga-Helian uudella opinnäytetyö pilottimallilla. Opinnäytetyö valmistui lokakuussa 2025.
Opinnäytetyössä etsitään vastausta kysymyksiin, miten onnellisuutta muotoillaan ja miten onnellisuuden muotoilua voidaan hyödyntää osana asiakaskokemusta. Aihetta käsitellään ensin subjektiivisesta näkökulmasta PERMA-teorian avulla. Tämä teoria hahmottaa onnellisuuden peruspilareita positiivisen psykologian näkökulmasta. Positiivinen psykologia antaa uusia näkökulmia oman onnellisuuden muotoiluun sekä asiakaskokemuksen suunnitteluun.
Opinnäytetyössä esitellään palvelumuotoiluprosessi, mikä antaa lukijalle käsityksen palvelumuotoilun periaatteesta ja eri vaiheissa käytettävistä työkaluista. Opinnäytetyön tuloksena syntyy kehitysehdotus PERMA-mallin käytöstä palvelumuotoilussa. Tämän mallin avulla voidaan kehittää palvelun asiakaslähtöisyyttä ja löytämään uusia asiakastarpeita. Mallin avulla voidaan tarkastella esimerkiksi positiivisen tunnekokemuksen rakentamista.
Opinnäytetyö toteutettiin perehtymällä aikaisempiin tutkimuksiin ja artikkeleihin, sekä aihetta käsittelevään kirjallisuuteen. Opinnäytetyön tekemiseen tehtiin suunnitelma, mikä paransi tekijän oppimisprosessia ja ajanhallintataitoja. Opinnäytetyö aloitettiin elokuussa 2025 Haaga-Helian uudella opinnäytetyö pilottimallilla. Opinnäytetyö valmistui lokakuussa 2025.
