Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Palaute peruskoulun opettajan ammatillisessa kehittymisessä

Linhares, Aura (2025)

 
Avaa tiedosto
Linhares_Aura.pdf (1.084Mt)
Lataukset: 


Linhares, Aura
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025103126821
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia palautetta osana peruskoulun opettajan ammatillista oppimista ja kehittymistä. Opinnäytetyöllä ei ollut toimeksiantajaa, vaan tutkimuksella tavoiteltiin yleisen ymmärryksen lisäämistä tutkimusaiheesta. Tutkimuksen taustalla vaikutti opinnäytetyöntekijän henkilökohtainen kiinnostus tutkimuksen aiheeseen kuin myös ajankohtainen julkinen keskustelu opetusalan muutoksista ja haasteista.

Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään palautteen käsitettä ja sen eri elementtejä, palautekulttuuria, arviointia osana peruskoulun toimintakulttuuria sekä kasvatus- ja koulutusalan johtajuutta ja erityisesti siihen liittyvää pedagogista johtajuutta. Teoreettiseen viitekehykseen pyrittiin tuomaan mukaan ne käsitteet ja aihealueet, joita tutkimuskysymysten aiheet käsittelevät ja jotka nähtiin merkittävinä asioina ammatillisen kehittymisen mahdollistavan palautteen näkökulmasta katsottuna.

Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Aineistonhankintamenetelmänä hyödynnettiin puolistrukturoituja teemahaastatteluita. Tutkimushaastatteluiden avulla pyrittiin lisäämään ymmärrystä ja tuottamaan syvällistä ja yksityiskohtaista tietoa palautteesta peruskoulun opettajan kehittymisen näkökulmasta. Haastatteluita toteutettiin yhteensä kuusi kappaletta toukokuussa 2025. Haastateltavat valittiin tutkimukseen harkitusti ottaen huomioon haastateltavien työhistoria – haastateltaviksi pyrittiin valitsemaan opettajan uran eri vaiheissa olevia henkilöitä sekä erilaisissa kouluissa työskennelleitä opettajia. Haastatteluaineisto litteroitiin ja analysoitiin teemoittelua hyödyntäen. Aineisto teemoiteltiin kolmeen teemaryppääseen pohjautuen kolmeen tutkimuskysymykseen ja näiden teemaryppäiden alle muodostuneisiin alateemoihin.

Tutkimushaastatteluiden perusteella keskeisiksi löydöksiksi nousivat opettajien tarve saada tarkoituksenmukaista ja rakentavaa palautetta kohteliaan positiivisen vahvistamisen rinnalle, peruskoulujen työyhteisöissä vallitseva palauteköyhyys, sekä se, että palaute ja palautekulttuuri tulisi olla koko kouluyhteisön yhteinen asia. Positiivista vahvistamista nähtiin työyhteisöissä tällä hetkellä olevan jonkin verran, mutta konkreettista, rakentavaa ja eteenpäin vievää palautetta moni haastateltava koki saaneensa opettajaksi valmistumisensa jälkeen hyvin vähän ja senkin lähinnä itse sitä pyytämällä. Opettajien pedagogisen osaamisen näkyvä johtaminen nähtiin vähäiseksi ja opettajan mahdollinen kehittyminen nähtiin olevan täysin opettajan omalla vastuulla. Tutkimuksen tulokset viittaavat siihen, että palautekulttuurin muutos vaatisi paljon työtä niin vallitsevien asenteiden kuin palautekulttuurin struktuurien suhteen sekä nykyistä vahvemman osaamisen johtamisen. Palautekulttuurin muutoksen tulisi olla koko kouluyhteisön yhteinen asia.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste