Ammatillinen kasvu ja osaamisen kehittäminen HR-assistentin työssä
Vesanen, Minja (2025)
Vesanen, Minja
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on 
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025110326894
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025110326894
Tiivistelmä
Tämä päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö tarkastelee ammatillista kehittymistä HR-assistentin työssä julkisen sektorin kohdeorganisaatiossa. Työn taustalla on tekijän uran alkuvaihe HR-alalla ja halu vahvistaa osaamista käytännön työn sekä reflektion avulla. Opinnäytetyön päätavoitteena oli kehittää ajanhallinnan ja vuorovaikutustaitojen osaamista sekä vahvistaa HR-työn ydinosaamista HR-assistentin tehtävissä.
Työ toteutettiin yhdeksän viikon seurantajaksona ajalla 5.5.–18.7.2025. Seurantajakso sisälsi 40 työpäivän ajalta päivittäisiä päiväkirjamerkintöjä ja viikoittaisia analyysejä, joissa tarkasteltiin viikon tavoitteita, onnistumisia ja haasteita. Päiväkirjamerkintöjen avulla havainnoitiin käytännön työtilanteita ja arvioitiin osaamisen kehitystä suhteessa asetettuihin tavoitteisiin. Keskeisenä menetelmänä toimi jatkuva reflektointi, joka tuki oppimista ja auttoi tunnistamaan ammatillisen kasvun kannalta merkittäviä tekijöitä.
Tietoperusta rakentui ajankohtaisista henkilöstöalan teoksista, jotka käsittelevät HR-työn osaamisvaatimuksia, ajanhallintaa ja vuorovaikutustaitoja. Kirjallisuuden avulla syvennettiin ymmärrystä HR-ammattilaisuuden kokonaisuudesta ja peilattiin teoreettisia näkökulmia käytännön työhön. Työssä tarkasteltiin HR-assistentin tehtäviä, kuten työsopimusten tarkastamista, tikettityöskentelyä ja asiakaspalvelua esihenkilöille.
Seurantajakson päätteeksi pohdinnassa havaittiin merkittävää kehitystä erityisesti ajanhallinnassa, työn priorisoinnissa, vuorovaikutustilanteiden varmuudessa ja itsenäisessä päätöksenteossa. Päiväkirjamuotoinen prosessi osoittautui tehokkaaksi keinoksi kehittää itsensä johtamisen ja itsearvioinnin taitoja sekä vahvistaa ammatillista identiteettiä HR-alalla. Työ osoittaa, että säännöllinen reflektointi ja tietoperustan hyödyntäminen arjen työssä tukevat oppimista ja auttavat rakentamaan valmiuksia tulevaisuuden HR-tehtäviin.
Työ toteutettiin yhdeksän viikon seurantajaksona ajalla 5.5.–18.7.2025. Seurantajakso sisälsi 40 työpäivän ajalta päivittäisiä päiväkirjamerkintöjä ja viikoittaisia analyysejä, joissa tarkasteltiin viikon tavoitteita, onnistumisia ja haasteita. Päiväkirjamerkintöjen avulla havainnoitiin käytännön työtilanteita ja arvioitiin osaamisen kehitystä suhteessa asetettuihin tavoitteisiin. Keskeisenä menetelmänä toimi jatkuva reflektointi, joka tuki oppimista ja auttoi tunnistamaan ammatillisen kasvun kannalta merkittäviä tekijöitä.
Tietoperusta rakentui ajankohtaisista henkilöstöalan teoksista, jotka käsittelevät HR-työn osaamisvaatimuksia, ajanhallintaa ja vuorovaikutustaitoja. Kirjallisuuden avulla syvennettiin ymmärrystä HR-ammattilaisuuden kokonaisuudesta ja peilattiin teoreettisia näkökulmia käytännön työhön. Työssä tarkasteltiin HR-assistentin tehtäviä, kuten työsopimusten tarkastamista, tikettityöskentelyä ja asiakaspalvelua esihenkilöille.
Seurantajakson päätteeksi pohdinnassa havaittiin merkittävää kehitystä erityisesti ajanhallinnassa, työn priorisoinnissa, vuorovaikutustilanteiden varmuudessa ja itsenäisessä päätöksenteossa. Päiväkirjamuotoinen prosessi osoittautui tehokkaaksi keinoksi kehittää itsensä johtamisen ja itsearvioinnin taitoja sekä vahvistaa ammatillista identiteettiä HR-alalla. Työ osoittaa, että säännöllinen reflektointi ja tietoperustan hyödyntäminen arjen työssä tukevat oppimista ja auttavat rakentamaan valmiuksia tulevaisuuden HR-tehtäviin.
