Maskeerauskoulutuksen kehittäminen Turun alueelle
Timmerheid, Minna (2025)
Timmerheid, Minna
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025110226873
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025110226873
Tiivistelmä
Turun seudulla audiovisuaalisten tuotantojen, teatteriprojektien ja muiden taiteellisten hankkeiden määrä on kasvanut merkittävästi viime vuosina. Olen toiminut freelancer- maskeeraajana yli 20 vuotta ja havainnut työssäni, että Turun alueella on usein haasteellista löytää osaavia maskeeraajia tuotantoihin. Maskeeraajan tutkintoon johtava koulutus päättyi Turussa vuonna 2005, minkä jälkeen koulutuksen puute on alkanut näkyä osaajatarpeessa.
Koulutusta kehittävässä opinnäytetyössäni tutkin maskeerauskoulutuksen tarvetta Turussa kyselytutkimuksen avulla. Kysely toteutettiin Webropol- sovelluksella ja kohdistettiin alueen ammatti- ja harrastajateattereille, audiovisuaalisen alan toimijoille sekä mainostoimistoille. Tulosten perusteella maskeeraajia käytetään laajasti ja koulutukselle näyttäisi olevan tarvetta.
Kyselyn pohjalta laadin alustavan moduulipohjaisen koulutussuunnitelman, joka vastaa työelämän esiin nostamiin tarpeisiin. Koulutussuunnitelma on rakennettu Esitys- ja teatteritekniikan ammattitutkinnon, osaamisalana maskeeraus, tutkinnon perusteiden mukaisesti. Tavoitteena on kehittää koulutusmalli, joka tukee opiskelijan ammatillista kasvua ja vastaa työelämän vaatimuksiin.
Koulutusta kehittävässä opinnäytetyössäni tutkin maskeerauskoulutuksen tarvetta Turussa kyselytutkimuksen avulla. Kysely toteutettiin Webropol- sovelluksella ja kohdistettiin alueen ammatti- ja harrastajateattereille, audiovisuaalisen alan toimijoille sekä mainostoimistoille. Tulosten perusteella maskeeraajia käytetään laajasti ja koulutukselle näyttäisi olevan tarvetta.
Kyselyn pohjalta laadin alustavan moduulipohjaisen koulutussuunnitelman, joka vastaa työelämän esiin nostamiin tarpeisiin. Koulutussuunnitelma on rakennettu Esitys- ja teatteritekniikan ammattitutkinnon, osaamisalana maskeeraus, tutkinnon perusteiden mukaisesti. Tavoitteena on kehittää koulutusmalli, joka tukee opiskelijan ammatillista kasvua ja vastaa työelämän vaatimuksiin.
