Surun tunteen luominen elokuvassa leikkauksen ja äänisuunnittelun avulla : case: Vuoro -opinnäytetyöprojekti
Helander, Joonas; Koskela, Jussi (2025)
Helander, Joonas
Koskela, Jussi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025103126854
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025103126854
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsiteltiin, kuinka elokuvassa voidaan herättää surun tunne katsojassa elokuvan leikkauksen ja äänisuunnittelun keinoin. Työssä keskityttiin siihen, millaisia rytmillisiä ja rakenteellisia ratkaisuja leikkauksessa sekä äänisuunnittelussa voidaan hyödyntää emotionaalisen vaikutuksen luomisessa. Tutkimuksen keskiössä on erityisesti se, miten saadaan katsoja kokemaan elokuvahahmon tunteet itsessänsä. Opinnäytetyö tutki muun muassa leikkauksen sekä äänisuunnittelun rytmin vaikutusta elokuvan tunteen luomiseen.
Opinnäytetyössä pureuduttiin myös opinnäytetyöprojekti “Vuoro” –lyhytelokuvaan, joissa molemmat toimivat joko leikkaajana tai äänisuunnittelijana. Lyhytelokuva kertoo lähimmäisen menetyksestä, jonka teeman keskiössä on suru. Tässä opinnäytetyössä vertailtiin esiteltävien työkalujen käyttöä opinnäytetyöprojektissamme.
Esimerkkeinä aiheeseen liittyen käytettiin kahta fiktiivistä elokuvaa, joiden surun teemat ovat erilaiset. Nämä elokuvat olivat Lenny Abrahamsonin elokuva “Room” (2015) sekä Clint Eastwoodin “Million Dollar Baby” (2004). Elokuvien surun tunteen luomista tutkittiin opinnäytetyössä käytettyjen työkalujen avulla sekä miten työkalujen käyttö erosivat toisistaan.
Lähdemateriaalina käytettiin omien haastatteluiden lisäksi luotettuja verkkomateriaaleja niin elokuva-ammattilaisten blogeista tai haastatteluista aina psykologien artikkeleihin surusta. Tiedonkeruu pohjautui lähes ainoastaan englanninkielisiin artikkeleihin 2010-luvulta lähtien. Opinnäytetyötä varten toteutettiin kaksi haastattelua: käsikirjoittaja Tuukka Haapamäen -haastattelu sekä äänisuunnittelija Joni Hakolan -haastattelu. Molemmat haastateltavat toimivat “Lapua 1976” –elokuvassa joko leikkaajana tai äänisuunnittelijana. Haastattelukysymykset keskittyivät elokuvaan sekä siinä käytettäviin työkaluihin.
Opinnäytetyön tarkoituksena on antaa lukijalle eri keinoja, miten surullisten elokuvien tekemistä kannattaa lähestyä leikkauksen ja äänisuunnittelun kannalta.Opinnäytetyö antaa myös syvemmän analyysin kahdesta, hyvin tehdystä elokuvasta. Opinnäytetyössä työkalujen syvällisempi pohdinta sekä muutama haastattelu lisää olisi vielä syventänyt opinnäytetyön sisältöä.
Opinnäytetyössä pureuduttiin myös opinnäytetyöprojekti “Vuoro” –lyhytelokuvaan, joissa molemmat toimivat joko leikkaajana tai äänisuunnittelijana. Lyhytelokuva kertoo lähimmäisen menetyksestä, jonka teeman keskiössä on suru. Tässä opinnäytetyössä vertailtiin esiteltävien työkalujen käyttöä opinnäytetyöprojektissamme.
Esimerkkeinä aiheeseen liittyen käytettiin kahta fiktiivistä elokuvaa, joiden surun teemat ovat erilaiset. Nämä elokuvat olivat Lenny Abrahamsonin elokuva “Room” (2015) sekä Clint Eastwoodin “Million Dollar Baby” (2004). Elokuvien surun tunteen luomista tutkittiin opinnäytetyössä käytettyjen työkalujen avulla sekä miten työkalujen käyttö erosivat toisistaan.
Lähdemateriaalina käytettiin omien haastatteluiden lisäksi luotettuja verkkomateriaaleja niin elokuva-ammattilaisten blogeista tai haastatteluista aina psykologien artikkeleihin surusta. Tiedonkeruu pohjautui lähes ainoastaan englanninkielisiin artikkeleihin 2010-luvulta lähtien. Opinnäytetyötä varten toteutettiin kaksi haastattelua: käsikirjoittaja Tuukka Haapamäen -haastattelu sekä äänisuunnittelija Joni Hakolan -haastattelu. Molemmat haastateltavat toimivat “Lapua 1976” –elokuvassa joko leikkaajana tai äänisuunnittelijana. Haastattelukysymykset keskittyivät elokuvaan sekä siinä käytettäviin työkaluihin.
Opinnäytetyön tarkoituksena on antaa lukijalle eri keinoja, miten surullisten elokuvien tekemistä kannattaa lähestyä leikkauksen ja äänisuunnittelun kannalta.Opinnäytetyö antaa myös syvemmän analyysin kahdesta, hyvin tehdystä elokuvasta. Opinnäytetyössä työkalujen syvällisempi pohdinta sekä muutama haastattelu lisää olisi vielä syventänyt opinnäytetyön sisältöä.
