Yrittäjyys merkityksellisyyden lähteenä
Fried, Netta (2025)
Fried, Netta
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025110326954
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025110326954
Tiivistelmä
Yrittäjyys on viime vuosina noussut yhä keskeisemmäksi ilmiöksi työelämän murroksen myötä. Nuorten kiinnostus yrittäjyyttä kohtaan on kasvanut, ja yhä useampi näkee sen mahdollisuutena vaikuttaa omaan elämäänsä ja työhönsä. Opinnäytetyössä tarkasteltiin nuorten aikuisten kokemuksia yrittäjyydestä uravalintana. Tarkoituksena oli syventää ymmärrystä siitä, millaisia motivaatiotekijöitä ja kokemuksia nuoret liittävät yrittäjyyteen. Tavoitteena oli selvittää, miten nuoret aikuiset kokevat yrittäjyyden uravalintana. Työssä tarkasteltiin aihetta yrittäjyystarinoiden ja yksilöllisten kokemusten kautta.
Teoreettinen viitekehys koostui motivaation vaikutuksesta yrittäjyyteen sekä siihen liittyvistä tekijöistä, kuten identiteetistä sekä työntö- ja vetotekijöistä. Teoriassa nostettiin esille myös muun muassa yrittäjyyden merkitystä yhteiskunnassa sekä merkityksellisyyttä työelämässä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla, ja aineisto muodostui neljästä nuoresta yrittäjästä, viideltä eri toimialalta. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina Microsoft Teams -alustalla.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että nuoria yrittäjiä motivoi ennen kaikkea itsensä toteuttaminen, vapaus ja oman urapolun rakentaminen. Merkityksellisyyttä koettiin eri tavoin, mutta kaikkia yhdisti halu toimia omien arvojen tai kiinnostuksen kohteiden mukaisesti. Haastateltavat kokivat yrittäjyyden osana omaa identiteettiään ja näkivät sen keinona yhdistää työ, arvot ja henkilökohtainen kasvu.
Yrittäjyys näyttäytyy nuorille urapolkuna, jossa on mahdollisuus rakentaa tulevaisuus omien vahvuuksien ja motivaatiotekijöiden mukaisesti. Yrittäjyyttä ohjaavat ennen kaikkea sisäiset tekijät, kuten itsensä toteuttaminen- ja kehittäminen sekä uuden oppiminen. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että nuorten yrittäjyys ei synny pelkästään ulkoisista tekijöistä, vaan myös syvästä halusta toteuttaa itseään ja vaikuttaa omaan elämäänsä. Jatkotutkimuksen aiheeksi ehdotettiin yrittäjyyden yhteiskunnallisen merkityksen tutkimista ja sitä, miten yrittäjät edistävät alueensa elinvoimaisuutta ja verkostojen kehittymistä toiminnallaan.
Teoreettinen viitekehys koostui motivaation vaikutuksesta yrittäjyyteen sekä siihen liittyvistä tekijöistä, kuten identiteetistä sekä työntö- ja vetotekijöistä. Teoriassa nostettiin esille myös muun muassa yrittäjyyden merkitystä yhteiskunnassa sekä merkityksellisyyttä työelämässä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla, ja aineisto muodostui neljästä nuoresta yrittäjästä, viideltä eri toimialalta. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina Microsoft Teams -alustalla.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että nuoria yrittäjiä motivoi ennen kaikkea itsensä toteuttaminen, vapaus ja oman urapolun rakentaminen. Merkityksellisyyttä koettiin eri tavoin, mutta kaikkia yhdisti halu toimia omien arvojen tai kiinnostuksen kohteiden mukaisesti. Haastateltavat kokivat yrittäjyyden osana omaa identiteettiään ja näkivät sen keinona yhdistää työ, arvot ja henkilökohtainen kasvu.
Yrittäjyys näyttäytyy nuorille urapolkuna, jossa on mahdollisuus rakentaa tulevaisuus omien vahvuuksien ja motivaatiotekijöiden mukaisesti. Yrittäjyyttä ohjaavat ennen kaikkea sisäiset tekijät, kuten itsensä toteuttaminen- ja kehittäminen sekä uuden oppiminen. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että nuorten yrittäjyys ei synny pelkästään ulkoisista tekijöistä, vaan myös syvästä halusta toteuttaa itseään ja vaikuttaa omaan elämäänsä. Jatkotutkimuksen aiheeksi ehdotettiin yrittäjyyden yhteiskunnallisen merkityksen tutkimista ja sitä, miten yrittäjät edistävät alueensa elinvoimaisuutta ja verkostojen kehittymistä toiminnallaan.
