Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Asiakassuhteet ja niiden merkitys yritysmyynnissä

Vattulainen, Joni (2025)

 
Avaa tiedosto
Vattulainen_Joni.pdf (339.7Kt)
Lataukset: 


Vattulainen, Joni
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025110326972
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin asiakassuhteiden merkitystä yritysmyynnissä. Työn tavoitteena oli selvittää, millainen rooli asiakassuhteilla on yritysmyyjän työssä ja miten asiakasymmärrys, ratkaisumyynti, vuorovaikutus sekä vastuullisuus vaikuttavat asiakassuhteiden hoitoon ja kehittämiseen. Tutkimus rajattiin B2B-ympäristöön ja siinä keskityttiin asiakasrajapinnassa työskentelevien asiantuntijoiden näkemyksiin ja kokemuksiin.

Tietoperustassa käsiteltiin asiakassuhteiden luonnetta, asiakasarvon rakentumista, ratkaisu-myynnin periaatteita, vuorovaikutuksen merkitystä sekä vastuullisuuden ulottuvuuksia asiakastyössä. Työ perustui laadulliseen tutkimusotteeseen, ja aineisto kerättiin teemahaastatteluilla sekä hyödyntämällä tekijän omaa ammatillista kokemusta myynnin parissa. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin menetelmin ja tulokset jaoteltiin neljän pääteeman mukaisesti.

Tuloksissa havaittiin, että asiakassuhteet ovat keskeinen osa myyntityötä ja niiden pitkäjänteinen hoito vaatii säännöllistä vuorovaikutusta ja asiakkaan tilanteen ymmärtämistä. Asiakasymmärryksen syventäminen ja ratkaisukeskeinen ajattelu mahdollistavat asiakkaalle arvoa tuottavan yhteistyön. Vuorovaikutuksen laatu vaikuttaa suoraan asiakaskokemukseen ja asiakassuhteen syvenemiseen. Vastuullisuus puolestaan ilmeni arjen toimintana, joka rakentui rehellisyydestä, tietosuojasta ja sopimuksellisesta johdonmukaisuudesta. Opinnäytetyö osoittaa, että asiakassuhteet ovat merkittävä kilpailutekijä yritysmyynnissä, ja niiden kehittäminen vaatii kokonaisvaltaista otetta ja jatkuvaa vuorovaikutusta.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste