Markkinointiviestintäsuunnitelma Sinun Tähtes Oy:lle
Isoniemi, Maria (2025)
Isoniemi, Maria
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025110427026
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025110427026
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Sinun Tähtes Oy:n markkinointiviestintää. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä markkinointiviestinnän suunnitteluprosessiin. Opinnäytetyön toisena tavoitteena oli perehtyä valittuihin markkinointiviestinnän keinoihin. Opinnäytetyön kolmantena tavoitteena oli laatia
toimeksiantajayritykselle markkinointiviestintäsuunnitelma.
Toisessa luvussa käydään läpi markkinointiviestinnän suunnittelun vaiheet:
tilanneanalyysi, markkinointiviestinnän tavoitteiden määrittely, kohderyhmien määrittely,
budjetin määrittely, markkinointiviestinnän keinojen valinta, organisointi ja aikataulutus sekä seuranta. Kolmannessa luvussa pureudutaan tarkemmin valittuihin markkinointiviestinnän keinoihin, jotka koetaan keskeisimmiksi toimeksiantajayrityksen
kannalta.
Empiriaosuus eli neljännen luvun toimeksiantajayrityksen markkinointiviestintäsuunnitelma
nojaa toisessa ja kolmannessa luvussa esiteltyyn teoriaan. Markkinointiviestintäsuunnitelmaan sisältyy vuosisuunnitelma, jonka tarkoituksena on
helpottaa markkinointiviestinnän organisointia ja budjetointia. Vuosisuunnitelmassa näkyy kullakin ajanjaksolla käytettävät markkinointiviestintäkeinot. Lisäksi neljännessä luvussa analysoidaan toimeksiantajayrityksen nykytilaa ja kilpailijoita. Toimeksiantajayrityksen markkinointiviestintäkeinoiksi valikoituivat tiedotus- ja suhdetoiminta, henkilökohtainen myyntityö, verkkosivut, hakukonemarkkinointi, sosiaalinen media ja mainonta.
toimeksiantajayritykselle markkinointiviestintäsuunnitelma.
Toisessa luvussa käydään läpi markkinointiviestinnän suunnittelun vaiheet:
tilanneanalyysi, markkinointiviestinnän tavoitteiden määrittely, kohderyhmien määrittely,
budjetin määrittely, markkinointiviestinnän keinojen valinta, organisointi ja aikataulutus sekä seuranta. Kolmannessa luvussa pureudutaan tarkemmin valittuihin markkinointiviestinnän keinoihin, jotka koetaan keskeisimmiksi toimeksiantajayrityksen
kannalta.
Empiriaosuus eli neljännen luvun toimeksiantajayrityksen markkinointiviestintäsuunnitelma
nojaa toisessa ja kolmannessa luvussa esiteltyyn teoriaan. Markkinointiviestintäsuunnitelmaan sisältyy vuosisuunnitelma, jonka tarkoituksena on
helpottaa markkinointiviestinnän organisointia ja budjetointia. Vuosisuunnitelmassa näkyy kullakin ajanjaksolla käytettävät markkinointiviestintäkeinot. Lisäksi neljännessä luvussa analysoidaan toimeksiantajayrityksen nykytilaa ja kilpailijoita. Toimeksiantajayrityksen markkinointiviestintäkeinoiksi valikoituivat tiedotus- ja suhdetoiminta, henkilökohtainen myyntityö, verkkosivut, hakukonemarkkinointi, sosiaalinen media ja mainonta.