Autismikirjon lapsen koulunkäynnin tukeminen
Lohi, Katri (2025)
Lohi, Katri
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025110427059
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025110427059
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä kuvaileva kirjallisuuskatsaus autismikirjon lapsen koulunkäynnin tuen tarpeista ja -tukemisesta. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa Autismiliitolle ja koulujen henkilökunnalle autismikirjon lapsen erilaisista tuen tarpeista ja tukimuodoista koulunkäynnin sujumiseksi. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin autismikirjoa yleisesti, siihen kuuluvia sosiaalisia haasteita sekä koulunkäyntiin vaikuttavia tekijöitä. Lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä tuotiin esiin aiemmin koulussa käytössä ollutta kolmiportaista tukea ja oppimisen tuen uudistusta sekä positiivisen pedagogiikan merkitystä autismikirjon lapselle.
Opinnäytetyössä käytettiin sisällönanalyysimenetelmän muotona teemoittelua. Analyysin avulla tutkimustuloksista laadittiin taulukko toistuvista kuvauksista, alateemoista ja pääteemoista. Tutkimusartikkelien analyysin perusteella selvisi, että autismikirjon lapsen koulunkäynnin suurimmat tuen tarpeet liittyvät vuorovaikutuksen haasteisiin, kuormittumiseen, kiusaamiseen, liitännäissairauksiin, toiminnanohjauksen haasteisiin, yksinäisyyteen, siirtymävaiheisiin sekä tunne- ja käyttäytymisen haasteisiin.
Koulun tarjoamia tukimuotoja autismikirjon lapselle tutkimusartikkelien mukaan olivat vuorovaikutuksen tukeminen, turvallinen oppimisympäristö, kuuluvuuden tunteen lisääminen, kuormituksen minimointi ja henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS) erityisen tuen oppilaille. Muiden tahojen tarjoamia tukimuotoja autismikirjon lapselle olivat erilaiset terapiat, perheiden ja vanhemmuuden tukeminen, ryhmätoiminta lapselle, kokonaisvaltainen koulupohjainen interventio (Comprensive School-based Intervention, CSBI) -menetelmä, integroitu terapiamenetelmä (Intergrated Therapy Model) ja lääkehoito.
Kirjallisuuskatsauksen tulosten perusteella autismikirjon lapsella ilmeni useita tuentarpeita koulunkäynnin haasteena, mutta toisaalta tarjolla on koulun puolesta sekä koulun ulkopuolisilta tahoilta monenlaista tukea koulunkäynnin sujumiseksi. Opinnäytetyössä esiin tulleita tuloksia voidaan hyödyntää autismikirjon lasten ymmärryksen lisäämisessä ja tukitoimien järjestämisessä kouluilla. Lisäksi Autismiliitto voi saada vahvistusta omille jo olemassa oleville autismikirjon lapsen koulunkäyntiä tukeville suosituksille.
Opinnäytetyössä käytettiin sisällönanalyysimenetelmän muotona teemoittelua. Analyysin avulla tutkimustuloksista laadittiin taulukko toistuvista kuvauksista, alateemoista ja pääteemoista. Tutkimusartikkelien analyysin perusteella selvisi, että autismikirjon lapsen koulunkäynnin suurimmat tuen tarpeet liittyvät vuorovaikutuksen haasteisiin, kuormittumiseen, kiusaamiseen, liitännäissairauksiin, toiminnanohjauksen haasteisiin, yksinäisyyteen, siirtymävaiheisiin sekä tunne- ja käyttäytymisen haasteisiin.
Koulun tarjoamia tukimuotoja autismikirjon lapselle tutkimusartikkelien mukaan olivat vuorovaikutuksen tukeminen, turvallinen oppimisympäristö, kuuluvuuden tunteen lisääminen, kuormituksen minimointi ja henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma (HOJKS) erityisen tuen oppilaille. Muiden tahojen tarjoamia tukimuotoja autismikirjon lapselle olivat erilaiset terapiat, perheiden ja vanhemmuuden tukeminen, ryhmätoiminta lapselle, kokonaisvaltainen koulupohjainen interventio (Comprensive School-based Intervention, CSBI) -menetelmä, integroitu terapiamenetelmä (Intergrated Therapy Model) ja lääkehoito.
Kirjallisuuskatsauksen tulosten perusteella autismikirjon lapsella ilmeni useita tuentarpeita koulunkäynnin haasteena, mutta toisaalta tarjolla on koulun puolesta sekä koulun ulkopuolisilta tahoilta monenlaista tukea koulunkäynnin sujumiseksi. Opinnäytetyössä esiin tulleita tuloksia voidaan hyödyntää autismikirjon lasten ymmärryksen lisäämisessä ja tukitoimien järjestämisessä kouluilla. Lisäksi Autismiliitto voi saada vahvistusta omille jo olemassa oleville autismikirjon lapsen koulunkäyntiä tukeville suosituksille.
