Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Digimarkkinointi uutismedian digibrändin vahvistamisessa

Liikanen, Saija (2025)

 
Avaa tiedosto
Liikanen_Saija.pdf (2.573Mt)
Lataukset: 


Liikanen, Saija
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025110427037
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten Mediakonserni Keskisuomalaisen uutismedioiden journalistista digibrändiä voidaan vahvistaa digimarkkinoinnin keinoin. Työssä tarkasteltiin brändin muodostumista ja digimarkkinoinnin mahdollisuuksia ja tuotettiin toimeksiantajalle kehittämisehdotuksia digimarkkinoinnin tueksi. Tutkimuksen lähtökohtana oli havainto, ettei uutismedian digibrändi ole riittävän vetovoimainen eikä digitaalisella markkinoinnilla tavoiteta riittävästi liiketoiminnan kasvun kannalta tärkeää uutta yleisöä. Painettuun lehteen nojaavat brändimielikuvat haastavat ajanmukaisen digibrändin muodostumista, mikä vaikuttaa pitkällä aikavälillä uutismedian kilpailukykyyn digitaalisessa mediamarkkinassa.

Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Aineisto kerättiin kolmella menetelmällä: teemahaastattelu, ryhmäkeskustelu ja benchmarking. Teemahaastattelulla selvitettiin uutismedian digibrändin nykytila sekä tulevaisuuden näkymät ja kasvukohderyhmän odotukset uutismediaa kohtaan. Ryhmäkeskustelun avulla kartoitettiin organisaation edustajien kokemuksia digibrändin nykytilasta ja markkinoinnin kehittämistarpeista. Benchmarkingilla tarkasteltiin muiden toimijoiden digimarkkinointia ja etsittiin sovellettavia ideoita uutismedian tarpeisiin.

Työn teoreettisen viitekehyksen muodostivat brändin vahvistaminen ja digimarkkinointi keskeisine käsitteineen. Brändiä tarkasteltiin organisaation sisäisestä toiminnasta asiakaskokemukseen ulottuvana tekijänä. Digimarkkinoinnin tarkastelu sisälsi sekä strategisen että asiakaslähtöisen näkökulman, jolloin digimarkkinointi toimi niin mahdollistajana kuin vaatimusten asettajana kehityksen näkökulmasta.

Tulosten perusteella digibrändin vahvistaminen edellyttää ensisijaisesti sisäisten toimintatapojen kehittämistä ja rakentuu johdonmukaisesta ja strategisesta brändityöstä, asiakasymmärryksen lisäämisestä, merkityksellisyyden luomisesta sekä rohkeasta kokeilukulttuurista. Näihin käsitteisiin perustuvilla markkinoinnin kehittämisehdotuksilla voidaan tukea sekä uusien yleisöjen tavoittamista että nykyisten asiakassuhteiden vahvistamista ja kirkastaa brändimielikuvia.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste