Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Asiakasväkivalta erityistason lastensuojeluyksikössä : Näkemyksiä työturvallisuuden kehittämiseen

Järvenpää, Jaana (2025)

 
Avaa tiedosto
Jarvenpaa_Jaana.pdf (530.5Kt)
Lataukset: 


Järvenpää, Jaana
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025110427070
Tiivistelmä
Asiakasväkivalta on merkittävä haaste erityistason lastensuojeluyksiköissä, joissa työntekijät kohtaavat usein haastavasti käyttäytyviä lapsia ja nuoria. Asiakasväkivalta voi olla fyysistä, psyykkistä, sanallista tai uhkaavaa käytöstä, ja se vaikuttaa työntekijöiden turvallisuuden tunteeseen, työhyvinvointiin ja jaksamiseen.

Aineistona tässä tutkimuksellisessa kehittämistyössä on käytetty erityistason lastensuojeluyksiköissä toimiville työntekijöille tehtyä kyselyä, sekä kehittämistyöryhmässä, tulevaisuudenmuistelu menetelmää käyttäen, saatua aineistoa.

Aineiston ja työntekijöiden kokemusten mukaan väkivaltaiset tilanteet liittyvät usein nuorten mielenterveysongelmiin, päihteiden käyttöön, traumaattisiin kokemuksiin sekä rajojen asettamistilanteisiin. Työntekijät kokevat, että väkivalta kuuluu jossain määrin työnkuvaan, mutta sitä ei hyväksytä osana työtä.

Työntekijöiden näkökulmasta työturvallisuuden parantamisessa tärkeää on riittävä ja osaava henkilökunta. Riittävällä työntekijä määrällä ja koulutuksella voidaan vähentää asiakasväkivalta tilanteita. Koulutus ja ennakointi koetaan myös tärkeiksi turvallisuutta lisääviksi tekijöiksi. Työntekijät kokevat myös selkeät toimintatavat ja ohjeet tärkeiksi turvallisuutta tuoviksi asioiksi. Väkivaltatilanteiden jälkeen käytävä purkukeskustelu ja työnohjaus ovat tärkeitä toimintatapoja, jotka auttavat työntekijöitä käsittelemään kokemuksiaan. Työntekijät kokevat, että turvallinen ympäristö, kuten poistumisreitit, hälytysjärjestelmät ja tilojen suunnittelu vähentävät turvallisuusriskejä. Avoin keskustelukulttuuri ja johdon sitoutuminen turvallisuuskysymyksiin lisäävät työntekijöiden turvallisuuden tunnetta.

Työturvallisuuden parantaminen vaatii sekä rakenteellisia että kulttuurillisia muutoksia. Turvallisuus syntyy turvallisuuskulttuurista, jossa työntekijöiden kokemukset otetaan vakavasti ja väkivaltaa ei normalisoida.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste