Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Lekens betydelse för barn: En kvalitativ studie om lekens betydelse med fokus på inkludering, utveckling och lärande.

Björkskog, Maria; Sundqvist, Ulrika (2025)

 
Avaa tiedosto
Bjorkskog_Sundqvist.pdf (640.5Kt)
Lataukset: 


Björkskog, Maria
Sundqvist, Ulrika
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025110427054
Tiivistelmä
Leikki on olennainen osa lapsen elämää ja kehitystä. Sillä on myös keskeinen rooli varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyömme tarkoituksena oli tutkia leikin merkitystä lapsen kehitykselle ja oppimiselle sekä sitä, miten pedagogit työskentelevät leikin ja osallisuuden parissa.
Halusimme selvittää, miten pedagogit kokevat leikin merkityksen ja miten he käyttävät leikkiä käytännössä. Keskityimme pedagogin rooliin inklusiivisen leikkiympäristön luomisessa, vapaan ja ohjatun leikin tasapainoon sekä siihen, millainen tuki voisi vahvistaa leikin roolia varhaiskasvatuksen toiminnassa.
Teoreettinen viitekehys tarkastelee leikkiä kehityspsykologisesta ja sosiaalipedagogisesta näkökulmasta, painottaen osallisuutta, oppimista ja pedagogin roolia. Tarkastelussa ovat sekä vapaa että ohjattu leikki sekä leikki pedagogisena välineenä.
Tutkimus toteutettiin laadullisella menetelmällä. Yhdeksän varhaiskasvatuksen pedagogia vastasi avoimiin kysymyksiin leikin merkityksestä, pedagogin roolista, osallisuudesta sekä vapaasta ja ohjatusta leikistä.
Tulokset osoittavat, että leikki on keskeistä lapsen kehityksen ja oppimisen kannalta. Leikki ei ole ainoastaan luovuuden ilmentymä, vaan myös voimakas väline oppimisen ja osallisuuden tukemiseen turvallisessa ja kannustavassa ympäristössä. Sekä vapaa että ohjattu leikki edistävät lapsen kokonaisvaltaista kehitystä ja sosiaalista vuorovaikutusta.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste