Integrering av nyanlända barn inom småbarnspedagogiken : Ett utvecklingsinriktat arbete om jämställd integration ur pedagogers synvinkel inom småbarnspedagogik
Lindvall, Susanne; Frostdahl, Sabina (2025)
Lindvall, Susanne
Frostdahl, Sabina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025110527201
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025110527201
Tiivistelmä
Detta examensarbete behandlar integrering av barn med invandrarbakgrund inom småbarnspedagogiken. Arbetet fokuserar särskilt på pedagogernas roll i att skapa en inkluderande och trygg vardag inom småbarnspedagogiken. Syftet med studien är att analysera vilka faktorer som kan underlätta eller försvåra barns inkludering och känsla av tillhörighet inom småbarnspedagogiken. Vidare belyser arbetet vilka olika arbetssätt pedagoger kan använda för att möta mångfald i verksamheten.
Examensarbetet ingår i utarbetandet av en bilaga till en e-handbok som en kommun i Österbotten beställer. E-handboken riktar sig till pedagoger inom småbarnspedagogiken som stöd i den dagliga verksamheten. Den aktuella bilagan ska fungera som stöd åt pedagogerna i kontakt med barn och familjer med invandrarbakgrund.
För att säkerställa att arbetet täcker det som kan hjälpa pedagogerna har vi använt oss av en temaintervju. Vi har valt en fokusgrupp bestående av pedagoger med olika utbildningsbakgrunder och arbetserfarenheter. Centrala teoretiska utgångspunkter är anknytningsteorin, sociokulturellt lärande och interkulturalitet.
Resultatet visar att pedagogernas förhållningssätt, medvetenhet och aktiva insatser kan ha avgörande betydelse för barnens möjlighet till en lyckad integrering. Särskilt framträdande är vikten av trygga relationer, stöd i språkförståelsen samt att barnens kulturella och språkliga bakgrund synliggörs och värdesätts i vardagen.
Slutsatsen är att ett interkulturellt arbetssätt där olikheter ses som en resurs, bidrar till ökad delaktighet och trivsel för barn med invandrarbakgrund. Examensarbetet lyfter även fram behovet av en fortsatt kompetensutveckling för pedagoger för att bättre kunna möta mångfald i dagens småbarnspedagogik. This thesis explores the integration of children with immigrant backgrounds in early childhood education. The work focuses particularly on the role of educators in creating an inclusive and safe daily environment in early childhood settings. The purpose of the study is to analyze which factors can help or hinder children’s inclusion and sense of belonging. Furthermore, the study highlights different approaches that educators can use to address diversity in their work.
The thesis is part of the development of an appendix for an e-handbook commissioned by a municipality in Ostrobothnia. The e-handbook is aimed at educators in early childhood education and serves as a guide in their daily work. This specific appendix is intended to support educators in their contact with children and families with immigrant backgrounds.
To ensure that the study covers aspects that can help educators, a thematic interview was used. A focus group of educators with different roles and experiences was selected. The central theoretical foundations are attachment theory, sociocultural learning, and interculturality.
The results show that educators’ attitudes, awareness, and active efforts play a crucial role in children’s successful integration. Especially important are safe relationships, support in language understanding, and recognition and appreciation of children’s cultural and linguistic backgrounds in daily activities.
The conclusion is that an intercultural approach, where differences are seen as a resource, contributes to greater participation and well-being for children with immigrant backgrounds. The study also emphasizes the need for ongoing professional development for educators to better meet diversity in today’s early childhood education.
Examensarbetet ingår i utarbetandet av en bilaga till en e-handbok som en kommun i Österbotten beställer. E-handboken riktar sig till pedagoger inom småbarnspedagogiken som stöd i den dagliga verksamheten. Den aktuella bilagan ska fungera som stöd åt pedagogerna i kontakt med barn och familjer med invandrarbakgrund.
För att säkerställa att arbetet täcker det som kan hjälpa pedagogerna har vi använt oss av en temaintervju. Vi har valt en fokusgrupp bestående av pedagoger med olika utbildningsbakgrunder och arbetserfarenheter. Centrala teoretiska utgångspunkter är anknytningsteorin, sociokulturellt lärande och interkulturalitet.
Resultatet visar att pedagogernas förhållningssätt, medvetenhet och aktiva insatser kan ha avgörande betydelse för barnens möjlighet till en lyckad integrering. Särskilt framträdande är vikten av trygga relationer, stöd i språkförståelsen samt att barnens kulturella och språkliga bakgrund synliggörs och värdesätts i vardagen.
Slutsatsen är att ett interkulturellt arbetssätt där olikheter ses som en resurs, bidrar till ökad delaktighet och trivsel för barn med invandrarbakgrund. Examensarbetet lyfter även fram behovet av en fortsatt kompetensutveckling för pedagoger för att bättre kunna möta mångfald i dagens småbarnspedagogik.
The thesis is part of the development of an appendix for an e-handbook commissioned by a municipality in Ostrobothnia. The e-handbook is aimed at educators in early childhood education and serves as a guide in their daily work. This specific appendix is intended to support educators in their contact with children and families with immigrant backgrounds.
To ensure that the study covers aspects that can help educators, a thematic interview was used. A focus group of educators with different roles and experiences was selected. The central theoretical foundations are attachment theory, sociocultural learning, and interculturality.
The results show that educators’ attitudes, awareness, and active efforts play a crucial role in children’s successful integration. Especially important are safe relationships, support in language understanding, and recognition and appreciation of children’s cultural and linguistic backgrounds in daily activities.
The conclusion is that an intercultural approach, where differences are seen as a resource, contributes to greater participation and well-being for children with immigrant backgrounds. The study also emphasizes the need for ongoing professional development for educators to better meet diversity in today’s early childhood education.