Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Den pedagogiska relationens betydelse för barnet inom småbarnspedagogiken: En systematisk litteraturstudie

Backman, Yvonne (2025)

 
Avaa tiedosto
Backman_Yvonne.pdf (582.5Kt)
Lataukset: 


Backman, Yvonne
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025110527206
Tiivistelmä
Syftet med examensarbetet var att undersöka betydelsen av ett gott bemötande av barnet inom småbarnspedagogiken och den pedagogiska relationen.

Undersökningen genomfördes som en systematisk litteraturstudie där tio vetenskapliga artiklar analyserades.

Resultatet visar att bemötandet och den pedagogiska relationen är viktiga för barnet. Ett gott bemötande och en nära pedagogisk relation stöder barnets utveckling och lärande. Genom att pedagogen ger barnet emotionellt, socialt, språkligt och kognitivt stöd stärks barnets förmåga att klara av utmaningar både i nuet och i framtiden.

Den pedagogiska relationen kännetecknas av ömsesidighet. Barn och pedagog utforskar och lär sig tillsammans. Pedagogen är närvarande, iakttar, lyssnar och engagerar sig i barnets intressen, initiativ och utforskande. I den pedagogiska relationen är kommunikationen både verbal och icke-verbal vilket kräver närvaro och lyhördhet av pedagogen för att hen ska kunna uppfatta även icke-verbala signaler.

Det finns faktorer och utmaningar som påverkar bemötandet och den pedagogiska relationen. Det kan handla om pedagogers brist på intresse och engagemang eller oförmåga att ge barnet det stöd hen behöver. Dessutom kan strukturella faktorer försvåra pedagogernas arbete och skapa ojämlika villkor för barns utveckling och lärande.
 
The purpose of this thesis was to investigate the importance of the right approach towards children in early childhood education and the pedagogical relationship.

The study was conducted as a systematic literature review in which ten scientific articles were analyzed.

The results show that the right approach and the pedagogical relationship are important for children. A right approach and a close pedagogical relationship support the child's development and learning. By providing the child with emotional, social, linguistic and cognitive support, the pedagogue strengthens the child's ability to cope with challenges, both now and in the future.

The pedagogical relationship is characterized by reciprocity. Children and pedagogues explore and learn together. The pedagogue is present, observes, listens and engages in the child's interests, initiatives and explorations. In the pedagogical relationship, communication is both verbal and non-verbal, which requires the pedagogue to be present and attentive in order to perceive non-verbal signals.

There are factors and challenges that affect the way children are approached and the pedagogical relationship. These may include a lack of interest and commitment on the part of pedagogues or an inability to give the children the support they need. In addition, structural factors can make the work of pedagogues more difficult and create unequal conditions for children's development and learning.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste