Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Eri hinnoittelustrategioiden vaikutus asiakaskokemukseen kauneudenhoitopalveluissa

Tamminen, Nelli (2025)

 
Avaa tiedosto
Tamminen_Nelli.pdf (1.609Mt)
Lataukset: 


Tamminen, Nelli
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025110527176
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten erilaiset hinnoittelustrategiat vaikuttavat asiakaskokemukseen kauneudenhoitopalveluissa, erityisesti kynsipalveluissa. Työn toimeksiantajana toimi vuonna 2024 perustettu kynsipalveluita tarjoava Yritys X, joka halusi kehittää liiketoimintaansa asiakaslähtöisen hinnoittelun avulla.
Työn taustalla oli tekijän oma kiinnostus hinnoittelun ja asiakaskokemuksen väliseen yhteyteen. Työssä tarkasteltiin hinnoittelua osana kokonaisvaltaista asiakaskokemusta ja pyrittiin selvittämään, miten eri hinnoittelumallit vaikuttavat asiakkaiden kokemuksiin ja ostopäätöksiin.
Tutkimus toteutettiin laadullisena kyselytutkimuksena, johon osallistui 54 kynsipalveluita käyttänyttä naista. Kyselyn avulla selvitettiin asiakkaiden näkemyksiä hinnoittelun selkeydestä, ennakoitavuudesta, hinta-laatusuhteesta, alennuksista ja kanta-asiakasohjelmista sekä dynaamisen hinnoittelun koetusta oikeudenmukaisuudesta.
Tutkimustulokset osoittivat, että asiakkaat arvostavat erityisesti selkeää ja ennakoitavaa hinnoittelua. Kiinteä ja arvoon perustuva hinnoittelu koettiin asiakaskokemusta tukevina malleina, sillä ne mahdollistavat hinnan ymmärrettävyyden ja oikeudenmukaisuuden kokemuksen. Asiakkaat kokivat tärkeäksi, että palvelun hinta vastaa sen laatua, ja että lisäpalveluiden, kuten koristeluiden, vaikutus hintaan on selkeästi viestitty.
Tutkimuksen johtopäätöksenä todettiin, että asiakaslähtöisesti suunniteltu hinnoittelustrategia voi merkittävästi tukea positiivisen asiakaskokemuksen rakentumista ja edistää asiakasuskollisuutta. Yrityksille suositellaan kiinteää, arvoon perustuvaa hinnoittelua, jota voidaan täydentää harkituilla alennuskampanjoilla ja kanta-asiakasohjelmilla. Dynaamista hinnoittelua tulee käyttää varoen ja se on perusteltava selkeästi asiakkaille.
Opinnäytetyö tarjoaa konkreettisia suosituksia kynsipalveluita tarjoaville yrityksille hinnoittelun kehittämiseksi asiakaskokemuksen näkökulmasta. Tulokset voidaan yleistää laajemminkin kauneudenhoitoalan käyttöön ja ne tuovat alalle uutta tietoa hinnoittelun ja asiakaskokemuksen välisestä yhteydestä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste