Kirurgisen potilaan hoitopolku : oppimispeli sairaanhoitajaopiskelijoille
Lempinen, Amanda; Puranen, Annika (2025)
Lempinen, Amanda
Puranen, Annika
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025110527182
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025110527182
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda kirjallisen työn pohjalta sairaanhoitajaopiskelijoille kaksikielinen oppimispeli. Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli, että opiskelija ymmärtämää kiireettömän kirurgisen potilaan hoitopolun vaiheet ja keskeiset asiat kirurgisen potilaan hoitopolussa. Tavoitteena oli myös selkeyttää pelin kulkua kuvitteellisen potilaan avulla. Kuvitteellinen potilas auttaa pelaajaa hahmottamaan, miten reaalimaailmassa polven tekonivelleikkaukseen menevä potilas yleensä etenee perioperatiivisen hoitoprosessin mukaisesti. Opinnäytetyön tilaajana oli Hämeen ammattikorkeakoulu.
Opinnäytetyössä käytettiin monipuolisia tieteellisiä lähteitä. Käytetyt lähteet olivat muun muassa hoitotieteellisisä tutkimuksia ja artikkeleita. Koska aihe on valtavan laaja, sitä rajattiin paneutuen vain kiireettömän potilaan kirurgiseen hoitopolkuun. Opinnäytetyössä esitellään yleisimpiä anestesiamuotoja ja eri vastuualueen omaavien sairaanhoitajien työnkuvia. Tärkeänä asiana pidettiin sitä, että opinnäytetyö on tehty hoitotyön näkökulmasta. Opinnäytetyön pohjalta luotiin oppimispeli Thinglink-alustalle. Peliin valittiin kuvitteellinen potilas, jolle tehtiin polven tekonivelleikkaus. Peli rakennetiin tämän tarinan ympärille. Pelissä potilas etenee kirurgisen hoitoprosessin mukaisesti. Opiskelija kohtaa pelissä tietoiskuja ja kysymyksiä, joihin hänen tulee osata vastata oikein. Väärästä vastauksesta opiskelija saattaa kohdata lisäkysymyksen. Lisäkysymykset liittyvät kirurgisen potilaan hoitopolkuun. Lisäkysymykset ovat yksityiskohtaisempia kuin pelin muut kysymykset, joten ne tuovat hieman lisäjännitystä.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi oppimispeli, jossa pelaaja pääsee kuvitteellisen Erkki-nimisen potilaan mukaan polven tekonivelleikkaukseen. Potilas käy läpi kirurgisen potilaan hoitopolun. Pelin luomisessa huomioitiin tilaajan toiveet ja peliä kehitettiin palautteen perusteella. The purpose of this thesis was to create a bilingual learning game for nursing students based on a written work. The aim of this functional thesis was for students to understand the stages of the care pathway for an elective surgical patient, as well as the key aspects of the surgical patient’s care process. Another objective was to clarify the flow of the game through a fictional case patient. The case patient helps players comprehend how a patient undergoing knee replacement surgery typically progresses through the perioperative care process in real life. The bachelor’s thesis was commissioned by Hame University of Applied Sciences.
Various scientific sources were utilized in the thesis, including nursing science studies and articles. Due to the broad scope of the topic, the focus was limited to the surgical care pathway of elective patients. The bachelor’s thesis introduced common types of anesthesia and the roles of nurses with different areas of responsibility. It was considered important that the thesis was approached from the perspective of nursing.
Based on the bachelor’s thesis, a learning game was created on the Thinglink platform. A fictional patient undergoing knee replacement surgery was selected for the game, and the storyline was built around this scenario. In the game, the patient progresses according to the surgical care process. Along the way, students encounter informational prompts and questions they must answer correctly. If a student provides an incorrect answer, they may face an additional question. These follow-up questions are related to the surgical patient’s care pathway and are more detailed than the other questions in the game, adding an element of challenge.
The outcome of the thesis was a learning game where players follow a fictional case patient named Erkki through a knee replacement surgery. The patient progresses through the surgical care pathway. The development of the game took into account the commissioner’s wishes and was further refined based on feedback.
Opinnäytetyössä käytettiin monipuolisia tieteellisiä lähteitä. Käytetyt lähteet olivat muun muassa hoitotieteellisisä tutkimuksia ja artikkeleita. Koska aihe on valtavan laaja, sitä rajattiin paneutuen vain kiireettömän potilaan kirurgiseen hoitopolkuun. Opinnäytetyössä esitellään yleisimpiä anestesiamuotoja ja eri vastuualueen omaavien sairaanhoitajien työnkuvia. Tärkeänä asiana pidettiin sitä, että opinnäytetyö on tehty hoitotyön näkökulmasta. Opinnäytetyön pohjalta luotiin oppimispeli Thinglink-alustalle. Peliin valittiin kuvitteellinen potilas, jolle tehtiin polven tekonivelleikkaus. Peli rakennetiin tämän tarinan ympärille. Pelissä potilas etenee kirurgisen hoitoprosessin mukaisesti. Opiskelija kohtaa pelissä tietoiskuja ja kysymyksiä, joihin hänen tulee osata vastata oikein. Väärästä vastauksesta opiskelija saattaa kohdata lisäkysymyksen. Lisäkysymykset liittyvät kirurgisen potilaan hoitopolkuun. Lisäkysymykset ovat yksityiskohtaisempia kuin pelin muut kysymykset, joten ne tuovat hieman lisäjännitystä.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi oppimispeli, jossa pelaaja pääsee kuvitteellisen Erkki-nimisen potilaan mukaan polven tekonivelleikkaukseen. Potilas käy läpi kirurgisen potilaan hoitopolun. Pelin luomisessa huomioitiin tilaajan toiveet ja peliä kehitettiin palautteen perusteella.
Various scientific sources were utilized in the thesis, including nursing science studies and articles. Due to the broad scope of the topic, the focus was limited to the surgical care pathway of elective patients. The bachelor’s thesis introduced common types of anesthesia and the roles of nurses with different areas of responsibility. It was considered important that the thesis was approached from the perspective of nursing.
Based on the bachelor’s thesis, a learning game was created on the Thinglink platform. A fictional patient undergoing knee replacement surgery was selected for the game, and the storyline was built around this scenario. In the game, the patient progresses according to the surgical care process. Along the way, students encounter informational prompts and questions they must answer correctly. If a student provides an incorrect answer, they may face an additional question. These follow-up questions are related to the surgical patient’s care pathway and are more detailed than the other questions in the game, adding an element of challenge.
The outcome of the thesis was a learning game where players follow a fictional case patient named Erkki through a knee replacement surgery. The patient progresses through the surgical care pathway. The development of the game took into account the commissioner’s wishes and was further refined based on feedback.
