Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Tilitoimiston näkökulma ohjelmistokehitykseen : käyttäjäkokemustutkimus kirjanpidon ohjelmistossa

Jokiniemi, Annika (2025)

 
Avaa tiedosto
Jokiniemi_Annika.pdf (685.5Kt)
Lataukset: 


Jokiniemi, Annika
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025110627231
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli käyttäjäkokemustutkimus kirjanpidon ohjelmassa. Opinnäytetyössä käsitellään käyttäjäkokemusta ja siihen liittyviä aiheita kuten käyttäjäkokemussuunnittelua, käyttöliittymäsuunnittelua ja erilaisia käyttäjäkokemustutkimuksen menetelmiä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia käyttäjillä oli kehitteillä olevasta kirjanpidon ohjelmasta ja miksi käyttäjäkokemus on tärkeä ottaa huomioon. Työn toimeksiantajana oli suomalainen taloushallinnon palveluita ja taloushallinnon raportteja tuottava yritys.
Opinnäytetyön tietopohjassa esitellään mitä käyttäjäkokemus yleisesti tarkoittaa. Lisäksi esitellään, miten siihen liittyy käytettävyys, käyttöliittymäsuunnittelu ja käyttäjäkeskeinen suunnittelu. Tietoperustassa kuvataan myös taloushallinnon prosesseja ja käydään läpi Taloushallintoliiton teettämää ohjelmistotutkimusta kirjanpidon ohjelmia koskien. Tutkimusaineisto kerättiin toteuttamalla haastattelut niille henkilöille, jotka käyttävät toimeksiantajayrityksessä kehitteillä olevaa kirjanpidon ohjelmaa. Haastattelujen tueksi toteutettiin käytettävyystutkimus käyttäjän havainnointina. Aineistoa analysoitiin laadullisen aineiston sisällönanalyysin periaatteiden mukaan.
Lopuksi esille nostettiin käyttäjäkokemukseen liittyviä teemoja, jotka nousivat tutkimusaineistosta. Käyttäjäkokemusta vahvistavia teemoja olivat helppokäyttöisyys, selkeys, miellyttävyys ja automaation hyödyllisyys. Johtopäätösten perusteella voidaan todeta, että miellyttävä käyttäjäkokemus kulkee jatkuvasti käsi kädessä työn tehokkuuden ja työprosessien tukemisen kanssa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste