Hyvä lähijohtaminen lisää työntekijöiden työhyvinvointia ja pitovoimaa sosiaalialalla
Salmi, Elina (2025)
Salmi, Elina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025110727333
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025110727333
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveyspalveluissa henkilöstön kuormittuminen ja vaihtuvuus on tunnistettu haasteeksi, joka heikentää työn laatua ja asiakaskokemusta. Ilmiön taustalla korostuu organisaatioiden johtamisen ja erityisesti lähijohtamisen merkitys.
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin lastenkotien lähijohtamista, jolla tarkoitettiin lastenkotien vastaavien ohjaajien ja johtajien välistä yhteistyötä sekä työnjakoa. Varsinais-Suomen hyvinvointialueella tehtiin uudet tehtävänkuvaukset lastenkotien vastaaville ohjaajille ja johtajille keväällä 2024. Opinnäytetyössä selvitettiin, miten tehtävänkuvaukset olivat vaikuttaneet vastaavien ohjaajien ja johtajien päivittäiseen työn tekemiseen sekä vastasivatko tehtävänkuvaukset heidän päivittäistä työtään. Opinnäytetyössä pääpaino oli vastaavien ohjaajien kokemuksissa ja näkökulmissa. Teemahaastattelut toteutettiin kahdeksalle vastaavalle ohjaajalle ja kahdelle johtajalle. Vastaavien ohjaajien teemahaastatteluiden yhteydessä toteutettiin lyhyt Learning Café, jossa pääpaino oli toiminnan yhteisöllisessä kehittämisessä.
Aineiston perusteella voi todeta, että vastaavat ohjaajat ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä yhteistyöhön johtajan kanssa. Myönteistä kokemusta vahvisti se, että lastenkodin johtaja on helposti lähestyttävä ja hänet tavoittaa hyvin. Niin vastaavat ohjaajat kuin johtajat pitivät tärkeinä säännöllisiä tapaamisia ja tiedonkulkua. Vastaavien ohjaajien teemahaastatteluissa nousi esille sekä eriäviä näkemyksiä että yhteneväisyyksiä. Eriäviä mielipiteitä löydettiin muun muassa työryhmäläisten kehityskeskusteluiden vetämisen vastuuhenkilöstä. Yhteiseksi teemaksi nousi vastaavan ohjaajan työtehtävien hoitoon varattu riittämätön työaika.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että hyvä lähijohtaminen vaati työntekijöiltä sitoutumista ja avointa vuorovaikutusta sekä toiminnan jatkuvaa kehittämistä. Avoimen vuorovaikutuksen merkitystä korostettiin erityisesti. Avoimen vuorovaikutuksen toteutumiseksi pidettiin tärkeänä, että lastenkodin vastaavat ohjaajat ja johtajat tapaavat säännöllisesti. Tulosten perusteella saatiin viitteitä siitä, että säännölliset tapaamiset ja yhteiset kehittämispäivät tukevat lähijohtamisen onnistumista lastenkodeissa
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin lastenkotien lähijohtamista, jolla tarkoitettiin lastenkotien vastaavien ohjaajien ja johtajien välistä yhteistyötä sekä työnjakoa. Varsinais-Suomen hyvinvointialueella tehtiin uudet tehtävänkuvaukset lastenkotien vastaaville ohjaajille ja johtajille keväällä 2024. Opinnäytetyössä selvitettiin, miten tehtävänkuvaukset olivat vaikuttaneet vastaavien ohjaajien ja johtajien päivittäiseen työn tekemiseen sekä vastasivatko tehtävänkuvaukset heidän päivittäistä työtään. Opinnäytetyössä pääpaino oli vastaavien ohjaajien kokemuksissa ja näkökulmissa. Teemahaastattelut toteutettiin kahdeksalle vastaavalle ohjaajalle ja kahdelle johtajalle. Vastaavien ohjaajien teemahaastatteluiden yhteydessä toteutettiin lyhyt Learning Café, jossa pääpaino oli toiminnan yhteisöllisessä kehittämisessä.
Aineiston perusteella voi todeta, että vastaavat ohjaajat ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä yhteistyöhön johtajan kanssa. Myönteistä kokemusta vahvisti se, että lastenkodin johtaja on helposti lähestyttävä ja hänet tavoittaa hyvin. Niin vastaavat ohjaajat kuin johtajat pitivät tärkeinä säännöllisiä tapaamisia ja tiedonkulkua. Vastaavien ohjaajien teemahaastatteluissa nousi esille sekä eriäviä näkemyksiä että yhteneväisyyksiä. Eriäviä mielipiteitä löydettiin muun muassa työryhmäläisten kehityskeskusteluiden vetämisen vastuuhenkilöstä. Yhteiseksi teemaksi nousi vastaavan ohjaajan työtehtävien hoitoon varattu riittämätön työaika.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että hyvä lähijohtaminen vaati työntekijöiltä sitoutumista ja avointa vuorovaikutusta sekä toiminnan jatkuvaa kehittämistä. Avoimen vuorovaikutuksen merkitystä korostettiin erityisesti. Avoimen vuorovaikutuksen toteutumiseksi pidettiin tärkeänä, että lastenkodin vastaavat ohjaajat ja johtajat tapaavat säännöllisesti. Tulosten perusteella saatiin viitteitä siitä, että säännölliset tapaamiset ja yhteiset kehittämispäivät tukevat lähijohtamisen onnistumista lastenkodeissa
