Markkinointiviestinnän vuosikello : Case NTK Nakkila ry
Eskelinen, Henri (2025)
Eskelinen, Henri
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025110727345
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025110727345
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä luotiin markkinointisuunnitelma markkinointiviestinnän vuosikellon muodossa NTK Nakkila ry:lle, jolla ei ollut aiemmin ollut markkinointiviestinnällistä suunnitelmaa toimintansa taustalla.
Markkinointiviestinnän vuosikellon tavoitteena oli tarjota toimeksiantajalle selkeä sisällön julkaisuohjeistus viikkokohtaisesti seuraavalle kokonaiselle kalenterivuodelle koskien heidän digitaalisen markkinointiviestinnän kanaviaan. Tarkoituksena oli tätä kautta selkeyttää heidän digimarkkinoinnillista toimintaansa sekä lisätä sen monipuolisuutta että tehokkuutta. Valmista markkinointiviestinnän vuosikellopohjaa voidaan muokata jatkossa vuosittain tukemaan toimeksiantajan aina seuraavan uuden kalenterivuoden markkinointiviestinnällisiä suunnitelmia sekä tavoitteita.
Markkinointiviestinnän vuosikellon toteutusta varten opinnäytetyössä käsiteltiin teoriaa markkinointiviestinnän eri keinoihin liittyen, jonka lisäksi käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusta, jossa suoritettiin kolme kappaletta teemahaastatteluita sekä käytettiin tutkijan omia havaintoja. Lisäksi toimeksiantajasta toteutettiin SWOT-analyysi sekä benchmarking eli vertailuanalyysi.
Opinnäytetyön käytännön toteutuksena syntyi markkinointiviestinnän vuosikello, joka toimii toimeksiantajan ulkoisen digitaalisen markkinointiviestinnän selkeyttäjänä sekä tukirunkona seuraavasta kalenterivuodesta eteenpäin.
Markkinointiviestinnän vuosikellon tavoitteena oli tarjota toimeksiantajalle selkeä sisällön julkaisuohjeistus viikkokohtaisesti seuraavalle kokonaiselle kalenterivuodelle koskien heidän digitaalisen markkinointiviestinnän kanaviaan. Tarkoituksena oli tätä kautta selkeyttää heidän digimarkkinoinnillista toimintaansa sekä lisätä sen monipuolisuutta että tehokkuutta. Valmista markkinointiviestinnän vuosikellopohjaa voidaan muokata jatkossa vuosittain tukemaan toimeksiantajan aina seuraavan uuden kalenterivuoden markkinointiviestinnällisiä suunnitelmia sekä tavoitteita.
Markkinointiviestinnän vuosikellon toteutusta varten opinnäytetyössä käsiteltiin teoriaa markkinointiviestinnän eri keinoihin liittyen, jonka lisäksi käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusta, jossa suoritettiin kolme kappaletta teemahaastatteluita sekä käytettiin tutkijan omia havaintoja. Lisäksi toimeksiantajasta toteutettiin SWOT-analyysi sekä benchmarking eli vertailuanalyysi.
Opinnäytetyön käytännön toteutuksena syntyi markkinointiviestinnän vuosikello, joka toimii toimeksiantajan ulkoisen digitaalisen markkinointiviestinnän selkeyttäjänä sekä tukirunkona seuraavasta kalenterivuodesta eteenpäin.
