Markkinointikeinot verrattuna nykyajan toteutukseen verkkosivujen visuaalisena ilmeenä
Koski, Marika (2025)
Koski, Marika
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111027546
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111027546
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön perustana oli tutkia, miten markkinointikeinoissa mainittu alkuperäinen 4P-malli sekä uusi vuonna 2021 luotu 4P-malli näkyvät yritysten verkkosivuilla visuaalisena ilmeenä ja kumpi 4P-malli on toimivampi. Työn teoria osuudessa käsittelen alkuperäisen ja uuden 4P-mallin tarkoitusta sekä niiden eroja. Käsittelen myös visuaalisen markkinoinnin tar-koitusta ja sen erilaisia toteutustapoja. Lisäksi käyn läpi valitut analyysikeinot ja niiden tarkoi-tusta läpi. Työn toiminnallisessa osuudessa on tutkittu eräiden kahden markkinointiyrityksen verkkosivuja, joista kerättiin tietoa siitä, miten kummankin 4P-mallin tiedot näkyvät ja näiden kerättyjen tietojen perusteella tehtiin päätelmät. Näitä kahden yrityksen päätelmiä verrattiin keskenään ja siten selvitettiin 4P-mallien toimivuus ja kumpi on paremmin toimiva kyseisissä verkkosivuissa.
Tulokset olivat erilaisia kuin odotettiin. Päätelmien mukaan lopputuloksena oli, että alkuperäinen 4P-malli sopii lyhyen aikavälin tuloksiin, kun taas uusi 4P-malli on parempi pitkän aikavä-lin tuloksiin. Näin ollen verkkosivuilla käytetään alkuperäistä 4P-mallia mutta myös uutta 4P-mallia yhdistettynä toisiinsa, jolloin kumpikin malli täydentää toisen puutteita ja vahvistaa siten sekä lyhyen, että pitkän aikavälin toimintoja.
Tulokset olivat erilaisia kuin odotettiin. Päätelmien mukaan lopputuloksena oli, että alkuperäinen 4P-malli sopii lyhyen aikavälin tuloksiin, kun taas uusi 4P-malli on parempi pitkän aikavä-lin tuloksiin. Näin ollen verkkosivuilla käytetään alkuperäistä 4P-mallia mutta myös uutta 4P-mallia yhdistettynä toisiinsa, jolloin kumpikin malli täydentää toisen puutteita ja vahvistaa siten sekä lyhyen, että pitkän aikavälin toimintoja.
