Osaaminen osaksi työnjakoa : kehittämisehdotuksia sosionomi (YAMK) työnkuvaan Soitessa
Rahkola, Jaana (2025)
Rahkola, Jaana
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111027597
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111027597
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa kehittämisehdotuksia Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue Soitelle sosionomi (YAMK) työnkuvan kehittämiseen osana sosiaalihuollon työnjakoa. Tavoitteena oli, että Soite pystyy hyödyntämään kehittämisehdotuksia sosionomi (YAMK) työnkuvan kehittämisessä. Opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksena. Tapaus oli sosionomi (YAMK) työnkuva sosiaalihuollossa.
Aineistonkeruu toteutettiin kahdella ryhmähaastattelulla Teamsin välityksellä. Ensimmäiseen haastatteluun osallistui yhteensä seitsemän sosionomia (YAMK) sekä vielä sosiaali- ja terveysalan (YAMK) -tutkintoa opiskelevaa sosionomia. Toiseen haastatteluun osallistui kuusi sosiaalityöntekijää. Ryhmä-haastatteluiden aineistot analysoitiin mukaillen induktiivista sisällönanalyysia.
Ryhmähaastatteluiden keskeiset tulokset osoittivat, että sosionomille (YAMK) voisi kohdentaa vastaavan ohjaajan ja tiimivastaavan työtehtäviä, vaativia asiakastyön tehtäviä, erityisosaamista vaativia työtehtäviä, hanke- ja kehittämistyötä sekä esihenkilö- ja johtamistyötä. Työtehtävien kohdentamisessa sosionomeille (YAMK) tulee ottaa huomioon, että tutkintoa ei täysin tunnisteta. Opinnot antavat hyvät valmiudet johtamis- ja kehittämisosaamiseen, ja tutkinto antaa hyvät valmiudet ymmärtää organisaatiota ja sen eri tasoja. Sosionomien (YAMK) vahvuuksia ovat tutkinnon työelämälähtöisyys ja työkokemus ennen opintoja. Tehtävänkuva tulee määritellä pysyväksi rakenteeksi.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä syntyivät seuraavat kehittämisehdotukset sosionomi (YAMK) työn-kuvaan: tutkinnon tunnettavuuden lisääminen työryhmän avulla, työnkuvan kehittäminen pilotoinnin avulla, tutkinnon tuoman osaamisen huomioiminen rekrytoinnissa sekä sosionomien (YAMK) osaamis- ja koulutustietojen päivittäminen henkilöstöhallintajärjestelmään pysyvän käytännön avulla.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää sosionomi (YAMK) työnkuvan kehittämisessä Soitessa. Tuloksia voidaan hyödyntää myös muilla hyvinvointialueilla ja yksityissektorilla soveltaen.
Aineistonkeruu toteutettiin kahdella ryhmähaastattelulla Teamsin välityksellä. Ensimmäiseen haastatteluun osallistui yhteensä seitsemän sosionomia (YAMK) sekä vielä sosiaali- ja terveysalan (YAMK) -tutkintoa opiskelevaa sosionomia. Toiseen haastatteluun osallistui kuusi sosiaalityöntekijää. Ryhmä-haastatteluiden aineistot analysoitiin mukaillen induktiivista sisällönanalyysia.
Ryhmähaastatteluiden keskeiset tulokset osoittivat, että sosionomille (YAMK) voisi kohdentaa vastaavan ohjaajan ja tiimivastaavan työtehtäviä, vaativia asiakastyön tehtäviä, erityisosaamista vaativia työtehtäviä, hanke- ja kehittämistyötä sekä esihenkilö- ja johtamistyötä. Työtehtävien kohdentamisessa sosionomeille (YAMK) tulee ottaa huomioon, että tutkintoa ei täysin tunnisteta. Opinnot antavat hyvät valmiudet johtamis- ja kehittämisosaamiseen, ja tutkinto antaa hyvät valmiudet ymmärtää organisaatiota ja sen eri tasoja. Sosionomien (YAMK) vahvuuksia ovat tutkinnon työelämälähtöisyys ja työkokemus ennen opintoja. Tehtävänkuva tulee määritellä pysyväksi rakenteeksi.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä syntyivät seuraavat kehittämisehdotukset sosionomi (YAMK) työn-kuvaan: tutkinnon tunnettavuuden lisääminen työryhmän avulla, työnkuvan kehittäminen pilotoinnin avulla, tutkinnon tuoman osaamisen huomioiminen rekrytoinnissa sekä sosionomien (YAMK) osaamis- ja koulutustietojen päivittäminen henkilöstöhallintajärjestelmään pysyvän käytännön avulla.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää sosionomi (YAMK) työnkuvan kehittämisessä Soitessa. Tuloksia voidaan hyödyntää myös muilla hyvinvointialueilla ja yksityissektorilla soveltaen.
