Istumisen tauottamisen vaikutuksia vireystilaan : opas korkeakouluopiskelijoille ja -opettajille
Berseneff, Vilma; Mattila, Emma (2025)
Berseneff, Vilma
Mattila, Emma
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111127636
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111127636
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa pitkäaikaisen istumisen ja istumisen tauottamisen vaikutuksista vireystilaan. Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda korkeakouluopiskelijoille ja -opettajille opas, jonka avulla istumisen tauottaminen ja vireystilan säätely olisi helppoa toteuttaa käytännössä. Opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimi Tampereen ammattikorkeakoulu.
Teoriaosuus pohjautuu tutkimustietoon istumisen vaikutuksista ja vireystiloista sekä sosiaali- ja terveysalan kirjallisuuteen. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi opas, joka tarjoaa tietoa istumisen tauottamisesta ja vireystiloista sekä käytännön harjoitteita vireystilan säätelyyn. Lisäksi aineistoa kerättiin kyselytutkimuksen avulla.
Kysely toteutettiin valikoiduille TAMKin opiskelijaryhmille. Kyselyn perusteella istumisen tauottaminen ei tällä hetkellä toteudu TAMKissa riittävällä tasolla. Istumisen tauottaminen olisi opiskelukyvyn kannalta hyödyllistä. Kyselyn mukaan opiskelijat kokevat, että taukoja saisi olla enemmän. Opiskelijat olivat huomanneet liikkumistaukojen vaikuttavan positiivisesti keskittymiskykyyn ja vireystilaan.
Tulosten perusteella taukoja olisi hyvä pitää noin puolen tunnin välein. Opiskelun tauottaminen toteutuu parhaiten, kun se toteutetaan opettajalähtöisesti koko luokan kesken. Istumisen tauottaminen nostaa vireystilaa ja parantaa keskittymiskykyä sekä vähentää väsymyksen tunnetta.
Teoriaosuus pohjautuu tutkimustietoon istumisen vaikutuksista ja vireystiloista sekä sosiaali- ja terveysalan kirjallisuuteen. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi opas, joka tarjoaa tietoa istumisen tauottamisesta ja vireystiloista sekä käytännön harjoitteita vireystilan säätelyyn. Lisäksi aineistoa kerättiin kyselytutkimuksen avulla.
Kysely toteutettiin valikoiduille TAMKin opiskelijaryhmille. Kyselyn perusteella istumisen tauottaminen ei tällä hetkellä toteudu TAMKissa riittävällä tasolla. Istumisen tauottaminen olisi opiskelukyvyn kannalta hyödyllistä. Kyselyn mukaan opiskelijat kokevat, että taukoja saisi olla enemmän. Opiskelijat olivat huomanneet liikkumistaukojen vaikuttavan positiivisesti keskittymiskykyyn ja vireystilaan.
Tulosten perusteella taukoja olisi hyvä pitää noin puolen tunnin välein. Opiskelun tauottaminen toteutuu parhaiten, kun se toteutetaan opettajalähtöisesti koko luokan kesken. Istumisen tauottaminen nostaa vireystilaa ja parantaa keskittymiskykyä sekä vähentää väsymyksen tunnetta.
