Liikunnallisuuden tukeminen lapsilla ja nuorilla, joilla on CP-vamma : opas koulu- ja harrastusliikuntaa ohjaaville
Kalliomäki, Linda; Laine, Anni (2025)
Kalliomäki, Linda
Laine, Anni
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111127637
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111127637
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda opas, joka sisältää tietoa CP-vammasta, sen vaikutuksista toiminta- ja liikuntakykyyn sekä erilaisista keinoista soveltaa pelejä ja leikkejä. Opas suunniteltiin ensisijaisesti liikuntaa ohjaaville henkilöille, joiden ryhmässä on lapsia tai nuoria, joilla on CP-vamma. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää erilaisia keinoja, joiden avulla esimerkiksi liikuntatunneilla ja -harrastuksissa pystyttäisiin huomioimaan paremmin lapset ja nuoret, joilla on CP-vamma, sekä siten parantamaan heidän osallisuuttaan. Opinnäytetyön yhteistyökumppaneina toimivat Pirkanmaan CP-yhdistys sekä kokemusasiantuntija.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka tuotoksena luotiin opas. Tietoa CP-vammasta, sen vaikutuksista toiminta- ja liikkumiskykyyn sekä ohjaamisessa huomioitavista asioista kerättiin aiheesta tehdyistä tutkimuksista sekä aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta. Aineiston keräämisen jälkeen keskusteltiin kokemusasiantuntijan kanssa. Aineiston keräämisen ja kokemusasiantuntijan kommenttien perusteella luotiin pohja oppaaseen ja tiivistettiin siihen tärkeimmät asiat opinnäytetyön kirjallisesta osuudesta.
Opinnäytetyön selvitystyön tuloksena saatiin selville, että CP-vamma voi vaikuttaa toiminta- ja liikkumiskykyyn niin motoriikan, kognition kuin hahmottamisenkin osalta. Opinnäytetyön selvitystyön tuloksena löydettiin monia asioita, joita olisi hyvä huomioida ohjatessa lasta tai nuorta, jolla on CP-vamma. Lisäksi löydettiin useita erilaisia keinoja soveltaa pelejä sopivaksi lapsille tai nuorille, joilla on CP-vamma. Näitä keinoja olivat esimerkiksi pelien ja leikkien sääntöjen soveltaminen, pelivälineiden muokkaaminen, rasituksen sääteleminen sekä avustajan ja apuvälineiden hyödyntäminen. Näiden erilaisten keinojen pohjalta opinnäytetyössä esitellään vielä erilaisia sovellettuja pelejä ja leikkejä.
Opasta voivat hyödyntää liikuntaa ohjaavat henkilöt, joilla on ryhmässään osallistujia, joiden toiminta- tai liikuntakyvyssä on haasteita tai rajoitteita CP-vamman tai muun syyn takia. Oppaasta on hyötyä myös silloin, jos ryhmässä on eri tasoisia osallistujia, sillä esiteltyjen keinojen avulla liikunnan haastavuutta saadaan hyvin muokattua ryhmälle sopivaksi.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka tuotoksena luotiin opas. Tietoa CP-vammasta, sen vaikutuksista toiminta- ja liikkumiskykyyn sekä ohjaamisessa huomioitavista asioista kerättiin aiheesta tehdyistä tutkimuksista sekä aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta. Aineiston keräämisen jälkeen keskusteltiin kokemusasiantuntijan kanssa. Aineiston keräämisen ja kokemusasiantuntijan kommenttien perusteella luotiin pohja oppaaseen ja tiivistettiin siihen tärkeimmät asiat opinnäytetyön kirjallisesta osuudesta.
Opinnäytetyön selvitystyön tuloksena saatiin selville, että CP-vamma voi vaikuttaa toiminta- ja liikkumiskykyyn niin motoriikan, kognition kuin hahmottamisenkin osalta. Opinnäytetyön selvitystyön tuloksena löydettiin monia asioita, joita olisi hyvä huomioida ohjatessa lasta tai nuorta, jolla on CP-vamma. Lisäksi löydettiin useita erilaisia keinoja soveltaa pelejä sopivaksi lapsille tai nuorille, joilla on CP-vamma. Näitä keinoja olivat esimerkiksi pelien ja leikkien sääntöjen soveltaminen, pelivälineiden muokkaaminen, rasituksen sääteleminen sekä avustajan ja apuvälineiden hyödyntäminen. Näiden erilaisten keinojen pohjalta opinnäytetyössä esitellään vielä erilaisia sovellettuja pelejä ja leikkejä.
Opasta voivat hyödyntää liikuntaa ohjaavat henkilöt, joilla on ryhmässään osallistujia, joiden toiminta- tai liikuntakyvyssä on haasteita tai rajoitteita CP-vamman tai muun syyn takia. Oppaasta on hyötyä myös silloin, jos ryhmässä on eri tasoisia osallistujia, sillä esiteltyjen keinojen avulla liikunnan haastavuutta saadaan hyvin muokattua ryhmälle sopivaksi.
