OmaVerkkopuntari : Palvelun kehittäminen ja saavutettavuus
Knapp, Sami (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111127662
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111127662
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin Satakunnan Sydänpiiri ry:n ylläpitämän OmaVerkkopuntari -digipalvelun kehitystarpeita eriarvoisuuden ehkäisemiseksi ja käyttäjien sitouttamiseksi. Työ toteutettiin Solitan toimeksiannosta. Tutkimuksen tarkoitus oli kartoittaa, kuinka palvelua voidaan kehittää eriarvoistumisen torjumiseksi ja käyttäjien sitouttamiseksi paremmin palvelun käyttöön.
Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja, joihin osallistui kolme OmaVerkkopuntarin käyttäjää. Haastattelut litteroitiin ja analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin menetelmin. Aineisto jaoteltiin neljään pääkategoriaan: palvelun sisältö, palvelun ominaisuudet, käytettävyys sekä inklusiivisuus ja eriarvoisuus.
Palvelu nähtiin pääsääntöisesti inklusiivisuutta tukevana. Kuitenkin huoli digitaalisesta eriarvoisuudesta nousi esiin erityisesti ikääntyneiden kohdalla. Palvelu todettiin pääosin selkeäksi, motivoivaksi ja helppokäyttöiseksi. Käyttäjät kokivat tiedon olevan olennaista elintapamuutosten tukemiseksi, mutta kaipasivat vahvempia visuaalisia palautteita, edistymisen seurantaa sekä personoituja ja pelillisiä elementtejä sitoutumisen vahvistamiseksi. Lisäksi kaksivaiheinen tunnistautuminen ja tekniset häiriöt koettiin käyttöä hidastaviksi.
Jatkotutkimusaiheiksi ehdotetaan laajemman ja monipuolisemman käyttäjäjoukon, erityisesti iäkkäiden, teknisesti epävarmempien sekä eri sosioekonomisista taustoista tulevien henkilöiden digitaalisten palveluiden käyttökokemuksia. Lisäksi tulisi selvittää, millaiset kohdennetut tukitoimet voisivat vähentää digitaalista eriarvoisuutta.
Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja, joihin osallistui kolme OmaVerkkopuntarin käyttäjää. Haastattelut litteroitiin ja analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin menetelmin. Aineisto jaoteltiin neljään pääkategoriaan: palvelun sisältö, palvelun ominaisuudet, käytettävyys sekä inklusiivisuus ja eriarvoisuus.
Palvelu nähtiin pääsääntöisesti inklusiivisuutta tukevana. Kuitenkin huoli digitaalisesta eriarvoisuudesta nousi esiin erityisesti ikääntyneiden kohdalla. Palvelu todettiin pääosin selkeäksi, motivoivaksi ja helppokäyttöiseksi. Käyttäjät kokivat tiedon olevan olennaista elintapamuutosten tukemiseksi, mutta kaipasivat vahvempia visuaalisia palautteita, edistymisen seurantaa sekä personoituja ja pelillisiä elementtejä sitoutumisen vahvistamiseksi. Lisäksi kaksivaiheinen tunnistautuminen ja tekniset häiriöt koettiin käyttöä hidastaviksi.
Jatkotutkimusaiheiksi ehdotetaan laajemman ja monipuolisemman käyttäjäjoukon, erityisesti iäkkäiden, teknisesti epävarmempien sekä eri sosioekonomisista taustoista tulevien henkilöiden digitaalisten palveluiden käyttökokemuksia. Lisäksi tulisi selvittää, millaiset kohdennetut tukitoimet voisivat vähentää digitaalista eriarvoisuutta.
