Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Novia
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Integrera mera - Socionomens stödverktyg för en god integration av nyanlända barn och familjer inom småbarnspedagogiken

Asplund, Linda; Forsström, Wilma; Svenlin-Pettersson, Carina; Östman, Sofia (2025)

 
Avaa tiedosto
Asplund_Forsstrom_Svenlin-Pettersson_Ostman (9.428Mt)
Lataukset: 


Asplund, Linda
Forsström, Wilma
Svenlin-Pettersson, Carina
Östman, Sofia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111127717
Tiivistelmä
Detta utvecklingsinriktade examensarbete fokuserar på integreringen av nyanlända barn och familjer inom småbarnspedagogiken. En god integration är avgörande för att de nyanlända ska känna delaktighet, självständighet och välmående i det nya samhället. Småbarnspedagogiken utgör en naturlig plattform i vardagen där man kan stöda inte bara barnet utan hela familjen.

Syftet med examensarbetet var att utveckla ett praktiskt stödverktyg som ska ge metodiskt stöd till socionomer och övrig personal inom småbarnspedagogiken. Målet var att underlätta integrationsprocessen av nyanlända barn och familjer och stärka samarbetet mellan familjerna och småbarnspedagogiken. Examensarbetet genomfördes som ett beställningsarbete på uppdrag av tre österbottniska kommuner.

Utifrån den teoretiska bakgrunden har åtta faktorer ringats in som är viktiga att ta i beaktande för att främja en lyckad integration. Dessa utgör stommen i stödverktyget Integrera Mera. Benchmarking har använts som metod för att kartlägga och analysera litteratur och befintligt material som har som syfte att stöda integreringen av nyanlända barn och familjer. En enkätundersökning riktad till personal med erfarenhet av integreringsarbete inom småbarnspedagogiken gav värdefull feedback och med hjälp av den kunde stödverktyget vidareutvecklas.

Under utvecklingen av stödverktyget användes Eric Ries Lean Startup modellen. Med hjälp av dessa metoder byggdes stödverktyget upp med material och metoder som på olika sätt stöder integrationsprocessen. Vårt mål var att skapa ett digitalt stödverktyg som är både användarvänligt och visuellt tilltalande.

Resultatet av det utvecklingsinriktade examensarbetet är ett digitalt stödverktyg som inte bara ska underlätta socionomens och den övriga personalens praktiska arbete med integreringen utan det förväntas också göra en verklig skillnad i mötet mellan småbarnspedagogiken och de nyanlända barnen och familjerna.
 
This development-oriented thesis focuses on the integration of newly arrived children and families in early childhood education and care. A good integration is crucial for newly arrived families and children to feel included, independent, and well-adjusted in their new society. Early childhood education and care provide a natural platform in everyday life where support can be given to not only to the child but to the whole family.

The purpose of the thesis was to develop a practical support tool for social services professionals and other professionals in early childhood education and care. The goal was to facilitate the integration process for newly arrived children and families and to strengthen the cooperation between families and early childhood education and care. Three municipalities in Ostrobothnia commissioned the thesis.

Based on the theoretical background, eight factors have been identified that are important to consider in order to promote a successful integration. These factors form the basis of the Integrera Mera support tool. Benchmarking has been used as a method for mapping and analyzing relevant literature and existing material aimed at supporting the integration of newly arrived children and families. A survey aimed at experienced professionals in early childhood education and care provided valuable feedback, which was used to further develop the support tool. During the development process of the support tool Eric Ries' Lean Startup method was used. Using these methods, the support tool was built, containing materials and methods that support the integration process in various ways. The goal was to create a support tool that is both visually appealing and user-friendly.

The result of this development-oriented thesis is a digital support tool that will not only facilitate the practical work of social services professionals and other professionals, but it is also expected to make a real difference in the interaction between early childhood education and care and the newly arrived children and families.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste