Traumainformoitu työote hoitotyössä
Gelard, Anne; Pesola, Satu (2025)
Gelard, Anne
Pesola, Satu
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111227781
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111227781
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin, mitä traumainformoitu työote tarkoittaa, kun sitä hyödynnetään hoitotyössä. Toiminnallisessa opinnäytetyössä tuotettiin oppimateriaali traumainformoidusta työotteesta hoitotyössä terveysalan opiskelijoille. Tavoite oli lisätä terveysalan opiskelijoiden tietoa traumainformoidusta hoitotyöstä.
PowerPoint-muotoisen oppimateriaalin ensimmäisessä osassa esitellään psyykkistä traumatisoitumista: lapsuusajan haitallisia ja suojaavia kokemuksia, eli ACE- ja PCE-kokemuksia, terveydenhuollon yksiköissä syntyneitä traumoja sekä psyykkisen traumatisoitumisen oireita. Diasarjan toisessa osassa kerrotaan konkreettisin keinoin, mitä traumainformoitu hoitotyö voi olla. Sisällössä edetään työotteen keskeisten teemojen kautta: traumatietous, turvan ja luottamuksen luominen, potilas toimijana, hoitajan itsetuntemustaidot, sukupuoli- ja kulttuurisensitiivisyys ja traumainformoitu muutos organisaatio- ja yhteiskunnan tasolla. Diasarjan lopuksi on lukusuosituksia suomenkielisestä kirjallisuudesta.
Diojen ulkoasussa käytettiin oppimista tukevia sekä rauhoittavia kuvia. Oppimateriaali on suomenkielinen ja teksteissä on pyritty selkokieleen. Saavutettavuus ja selkokielisyyskriteerit on huomioitu myös fonttia ja väritystä valittaessa.
Traumainformoitu työote on Suomessa ajankohtainen aihe: siitä on viime vuosina järjestetty hankkeita ja opetusta sekä julkaistu kirjoja ja Käypä hoito -suositus. Jatkossa traumainformoidusta työotteesta olisi hyvä kehittää video-opetusta sekä työpaikoille kohdennettua oppimateriaalia.
PowerPoint-muotoisen oppimateriaalin ensimmäisessä osassa esitellään psyykkistä traumatisoitumista: lapsuusajan haitallisia ja suojaavia kokemuksia, eli ACE- ja PCE-kokemuksia, terveydenhuollon yksiköissä syntyneitä traumoja sekä psyykkisen traumatisoitumisen oireita. Diasarjan toisessa osassa kerrotaan konkreettisin keinoin, mitä traumainformoitu hoitotyö voi olla. Sisällössä edetään työotteen keskeisten teemojen kautta: traumatietous, turvan ja luottamuksen luominen, potilas toimijana, hoitajan itsetuntemustaidot, sukupuoli- ja kulttuurisensitiivisyys ja traumainformoitu muutos organisaatio- ja yhteiskunnan tasolla. Diasarjan lopuksi on lukusuosituksia suomenkielisestä kirjallisuudesta.
Diojen ulkoasussa käytettiin oppimista tukevia sekä rauhoittavia kuvia. Oppimateriaali on suomenkielinen ja teksteissä on pyritty selkokieleen. Saavutettavuus ja selkokielisyyskriteerit on huomioitu myös fonttia ja väritystä valittaessa.
Traumainformoitu työote on Suomessa ajankohtainen aihe: siitä on viime vuosina järjestetty hankkeita ja opetusta sekä julkaistu kirjoja ja Käypä hoito -suositus. Jatkossa traumainformoidusta työotteesta olisi hyvä kehittää video-opetusta sekä työpaikoille kohdennettua oppimateriaalia.
