Sääilmiöiden vaikutus Suomen maanteihin ja rautatieverkostoon
Mäki, Jesper (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111227789
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111227789
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia sääilmiöitä Suomen alueella esiintyi ja miten ne vaikuttivat kuljetusverkkoihin. Tarkoituksena oli kartoittaa sääolosuhteiden aiheuttamia häiriöitä ja arvioida, miten ne vaikuttivat toimitusketjun toimivuuteen. Lisäksi opinnäytetyössä pyrittiin arvioimaan sääilmiöiden ennustettavuutta ja niiden ennakointia. Varautumisen lisäksi tutkittiin, minkälaisia taloudellisia kustannuksia sääilmiöt aiheuttivat logistiikan toimijoille.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, jossa käytettiin aineistonkeruumenetelmänä haastatteluja. Opinnäytetyössä käytettiin puolistrukturoituja haastatteluja, joissa haastateltavien oma kokemus tuli esille.
Haastateltavia lähestyttiin saatekirjeillä ja osaan otettiin yhteyttä soittamalla. Haastatteluja oli kolme ja haastateltavia 4, haastattelut tehtiin Teamsissa, ne suoritettiin kuukauden sisällä haastatteluun suostumisesta heinä- ja elokuussa 2025. Haastateltavat olivat julkisen alan toimijoita. Haastatteluista kaksi oli yksilöhaastatteluja ja yksi oli ryhmähaastattelu. Aineisto litteroitiin Teamsin tekoälyllä, Litteroinnit annettiin Microsoft Copilot -ohjelmalle, joka teki niissä huomatuista teemoista taulukon, taulukko siirrettiin Exceliin, sen sisältö tarkastettiin ja siihen lisättiin parempia esimerkkejä tarvittaessa.
Suomessa esiintyviä sääoloja olivat kerätyn teorian ja haastattelujen mukaan lumi- ja vesisateet, sumu, tulvat, helteet, pakkaskelit, myrskyt, kovat tuulet ja nopeat lämpötilojen vaihtelut niiden lisäksi ilmi tuli myös erilaisia vuodenajasta riippuvia, kuljetuksiin vaikuttavia ilmiöitä, kuten lehtikelit. Tienhoitoon liittyen haastatelluissa ja teoriassa mainittiin suunnitelmat, sääennusteet ja rumpuputkien sekä siltojen käyttö kuivatuksessa. Lisäksi haastatteluissa mainittiin varautumiskeinoina lisä- ja varakalusto sekä materiaalivarautuminen. Rautateiden varautumiseen liittyen haastattelut ja teoria mainitsivat aurauksen; riskipuiden kaatamisen; lehtikelien aikaisen kiskojen kitkan lisäämisen ja sääennusteiden seuraamisen. Sääilmiöiden kustannusvaikutuksia koskeviin kysymyksiin oli vaikea vastata teorian ja haastattelujen avulla.
Johtopäätöksissä todettiin Suomen maa- ja rautateihin vaikuttaneet sääilmiöt sekä keinot, joilla niihin varauduttiin, sääilmiöiden aiheuttamia kustannuksia oli vaikea arvioida.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, jossa käytettiin aineistonkeruumenetelmänä haastatteluja. Opinnäytetyössä käytettiin puolistrukturoituja haastatteluja, joissa haastateltavien oma kokemus tuli esille.
Haastateltavia lähestyttiin saatekirjeillä ja osaan otettiin yhteyttä soittamalla. Haastatteluja oli kolme ja haastateltavia 4, haastattelut tehtiin Teamsissa, ne suoritettiin kuukauden sisällä haastatteluun suostumisesta heinä- ja elokuussa 2025. Haastateltavat olivat julkisen alan toimijoita. Haastatteluista kaksi oli yksilöhaastatteluja ja yksi oli ryhmähaastattelu. Aineisto litteroitiin Teamsin tekoälyllä, Litteroinnit annettiin Microsoft Copilot -ohjelmalle, joka teki niissä huomatuista teemoista taulukon, taulukko siirrettiin Exceliin, sen sisältö tarkastettiin ja siihen lisättiin parempia esimerkkejä tarvittaessa.
Suomessa esiintyviä sääoloja olivat kerätyn teorian ja haastattelujen mukaan lumi- ja vesisateet, sumu, tulvat, helteet, pakkaskelit, myrskyt, kovat tuulet ja nopeat lämpötilojen vaihtelut niiden lisäksi ilmi tuli myös erilaisia vuodenajasta riippuvia, kuljetuksiin vaikuttavia ilmiöitä, kuten lehtikelit. Tienhoitoon liittyen haastatelluissa ja teoriassa mainittiin suunnitelmat, sääennusteet ja rumpuputkien sekä siltojen käyttö kuivatuksessa. Lisäksi haastatteluissa mainittiin varautumiskeinoina lisä- ja varakalusto sekä materiaalivarautuminen. Rautateiden varautumiseen liittyen haastattelut ja teoria mainitsivat aurauksen; riskipuiden kaatamisen; lehtikelien aikaisen kiskojen kitkan lisäämisen ja sääennusteiden seuraamisen. Sääilmiöiden kustannusvaikutuksia koskeviin kysymyksiin oli vaikea vastata teorian ja haastattelujen avulla.
Johtopäätöksissä todettiin Suomen maa- ja rautateihin vaikuttaneet sääilmiöt sekä keinot, joilla niihin varauduttiin, sääilmiöiden aiheuttamia kustannuksia oli vaikea arvioida.
