Digitaalisen markkinointiviestinnän vuosikello: case Studio Sini Marila
Kivimäki, Roosa (2025)
Kivimäki, Roosa
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111327898
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111327898
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä laadittiin digitaalisen markkinointiviestinnän vuosikello työn toimeksiantajalle Studio Sini Marilalle, joka on Raumalla sijaitseva kynsistudio. Työssä tutkittiin toiminnallisesti Studio Sini Marilan markkinointia keskittyen erityisesti digitaaliseen markkinointiin. Toimeksiantajalla ei ole ollut aiemmin markkinointisuunnitelmaa eikä vuosikelloa. Tästä syystä laadittiin tämä opinnäytetyö, jonka tarkoituksena oli selkeyttää ja tehostaa yrityksen digitaalista markkinointia etenkin sosiaalisen median kanavissa.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin sitä, millä tavoin toimeksiantajan markkinoinnista saataisiin säännöllisempää, ja miten Studio Sini Marilan markkinointia voitaisiin selkeyttää ja tehostaa. Lisäksi tutkittiin sitä, millaisella mainonnalla voitaisiin tavoittaa lisää potentiaalisia asiakkaita. Työn tutkimuksen tavoitteena oli luoda toimeksiantajalle digitaalisen markkinointiviestinnän vuosikello ja suunnitelma, joka tulisi selkeyttämään ja tehostamaan sen markkinointia. Tavoitteena oli lisäksi laatia esimerkkejä erilaisista mainoksista, joita yritys voisi käyttää markkinoinnissaan sekä se, että työstä olisi aidosti hyötyä toimeksiantajalle.
Työn teoriaosuudessa tarkasteltiin digitaaliseen markkinointisuunnitelmaan liittyviä käsitteitä ja erilaisia teemoja. Lisäksi käytiin läpi käsitteitä mainontaan ja sosiaaliseen mediaan sekä markkinoinnin vuosikelloon liittyen.
Tutkimuksen empiirisessä osiossa tutkimus aloitettiin keräämällä aineistoa lukemalla kirjallisia lähteitä sekä havainnointiin yrityksen sosiaalisen median kanavia. Sen jälkeen toteutettiin teemahaastattelu Studio Sini Marilan omistajalle. Tämän jälkeen hyödynnettiin SWOT- ja kilpailija-analyysiä, jotka toteutettiin myös toimeksiantaja yritykseen. Lopuksi laadittiin digitaalisen markkinointiviestinnän vuosikello sekä esimerkkejä erilaisista mainoksista, joita toimeksiantaja voisi hyödyntää markkinoinnissaan.
Opinnäytetyön valmiina tuloksena luotiin markkinointia selkeyttävä ja tehostava digitaalisen markkinointiviestinnän vuosikello. Se on tavoitteiden mukainen ja pohjautuu tutkimuksessa kerättyihin tietoihin ja teoriaan. Vuosikello auttaa työn toimeksiantajaa jatkossa toteuttamaan säännöllistä ja sesonkeihin pohjautuvaa markkinointia.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin sitä, millä tavoin toimeksiantajan markkinoinnista saataisiin säännöllisempää, ja miten Studio Sini Marilan markkinointia voitaisiin selkeyttää ja tehostaa. Lisäksi tutkittiin sitä, millaisella mainonnalla voitaisiin tavoittaa lisää potentiaalisia asiakkaita. Työn tutkimuksen tavoitteena oli luoda toimeksiantajalle digitaalisen markkinointiviestinnän vuosikello ja suunnitelma, joka tulisi selkeyttämään ja tehostamaan sen markkinointia. Tavoitteena oli lisäksi laatia esimerkkejä erilaisista mainoksista, joita yritys voisi käyttää markkinoinnissaan sekä se, että työstä olisi aidosti hyötyä toimeksiantajalle.
Työn teoriaosuudessa tarkasteltiin digitaaliseen markkinointisuunnitelmaan liittyviä käsitteitä ja erilaisia teemoja. Lisäksi käytiin läpi käsitteitä mainontaan ja sosiaaliseen mediaan sekä markkinoinnin vuosikelloon liittyen.
Tutkimuksen empiirisessä osiossa tutkimus aloitettiin keräämällä aineistoa lukemalla kirjallisia lähteitä sekä havainnointiin yrityksen sosiaalisen median kanavia. Sen jälkeen toteutettiin teemahaastattelu Studio Sini Marilan omistajalle. Tämän jälkeen hyödynnettiin SWOT- ja kilpailija-analyysiä, jotka toteutettiin myös toimeksiantaja yritykseen. Lopuksi laadittiin digitaalisen markkinointiviestinnän vuosikello sekä esimerkkejä erilaisista mainoksista, joita toimeksiantaja voisi hyödyntää markkinoinnissaan.
Opinnäytetyön valmiina tuloksena luotiin markkinointia selkeyttävä ja tehostava digitaalisen markkinointiviestinnän vuosikello. Se on tavoitteiden mukainen ja pohjautuu tutkimuksessa kerättyihin tietoihin ja teoriaan. Vuosikello auttaa työn toimeksiantajaa jatkossa toteuttamaan säännöllistä ja sesonkeihin pohjautuvaa markkinointia.
