Asiakkuuden aloitus tilitoimistossa
Jarho, Johanna (2025)
Jarho, Johanna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111227831
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111227831
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä toimeksiantajan kanssa. Toimeksiantaja on janakkalalainen tilitoimisto. Työn tavoitteena oli tuottaa käytännönläheinen manuaali ja kaavake uusien asiakkaiden aloituskeskustelun ja tietojen keräämisen tueksi. Tarkoitus oli sujuvoittaa asiakkuuden aloitusta ja tehdä siitä yhdenmukaista ja dokumentoitua alusta saakka. Sen tavoitteena oli vähentää hiljaisen tiedon syntymistä ja parantaa asiakastiedon siirtämistä työparille tai tuuraajalle. Taloushallintoala on murroksessa, digitalisaatio ja tekoäly vaikuttavat jo nyt ja tulevaisuudessa yhä enemmän kirjanpitäjän työhön. Tilitoimiston työntekijöiden työ muuttuu koko ajan enemmän konsultoivaksi asiantuntijatyöksi. Tämän takia jo asiakkuuden aloituksessa on tärkeää kerätä asiakkaasta mahdollisimman kattavat tiedot, jotta yhteistyötä voidaan alusta asti toteuttaa mahdollisimman kattavasti ja laadukkaasti.
Opinnäytetyön tutkimus osoitti, että laadukkaasti tehty työ jo heti asiakkuuden alussa antaa paremman pohjan asiakassuhteelle ja helpottaa ja turvaa kirjanpitäjän työtä. Se auttaa asiakkaan tuntemisessa ja selkeyttää kirjanpitäjän kuvaa asiakkaan liiketoiminnasta ja edistää rahanpesulain mukaista asiakkaan tuntemista. Opinnäytetyö on toiminnallinen ja sisältää johdannon, teoriaosuuden sekä kehitetyn ohjemanuaalin ja asiakastietokaavakkeen, jotka löytyvät työn liitteistä. Työn tuloksena syntynyt materiaali tukee tilitoimiston asiakkuuden aloitusta ja vahvistaa asiantuntijatyön laatua.
Opinnäytetyön tutkimus osoitti, että laadukkaasti tehty työ jo heti asiakkuuden alussa antaa paremman pohjan asiakassuhteelle ja helpottaa ja turvaa kirjanpitäjän työtä. Se auttaa asiakkaan tuntemisessa ja selkeyttää kirjanpitäjän kuvaa asiakkaan liiketoiminnasta ja edistää rahanpesulain mukaista asiakkaan tuntemista. Opinnäytetyö on toiminnallinen ja sisältää johdannon, teoriaosuuden sekä kehitetyn ohjemanuaalin ja asiakastietokaavakkeen, jotka löytyvät työn liitteistä. Työn tuloksena syntynyt materiaali tukee tilitoimiston asiakkuuden aloitusta ja vahvistaa asiantuntijatyön laatua.
