Tapahtumajohtamisen kehittäminen : Ollikkala-messujen järjestäminen
Paavola, Marko (2025)
Paavola, Marko
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111327987
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111327987
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Keski-Pohjanmaan Maaseutunäyttelyt ry, joka järjestää määräajoin Ollikkala-messut-nimellä tunnetun maaseutunäyttelyn. Ollikkala-messujen toimintaympäristönä on Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymän Kannuksen toimipaikka, jossa tapahtuma järjestetään yhteistyössä oppilaitoksen kanssa. Tapahtumaa johtava messuorganisaatio koostuu sekä Maaseutunäyttelyt ry:n että oppilaitoksen henkilöstöstä. Messuorganisaatiossa oli tunnistettu tarve kehittää tapahtumajohtamisen osaamista, tavoitteena tapahtuman kehittäminen ja oppilaitoksen roolin kasvattaminen toisena tapahtuman järjestäjänä.
Opinnäytetyön teoriaosuus suoritettiin kirjallisuuskatsauksena. Tietoperustaa vahvistettiin myös havainnoimalla organisaation toimintaa sekä muita vastaavia tapahtumia. Kirjallisuuskatsauksessa perehdyttiin tutkimukselliseen kehittämiseen, tapahtuman johtamiseen ja maatalousalan ajankohtaisiin trendeihin. Työn tutkimusvaiheessa hyödynnettiin kohderyhmittäin kerättyjä palautteita asiakaskokemuksista vuosien 2023 ja 2025 Ollikkala-messuilta sekä messuorganisaation tekemiä havaintoja tapahtumista. Asiakaskokemuksia analysoitiin sekä kvantitatiivisin että kvalitatiivisin tutkimusmenetelmin. Asiakaskokemuksia kuvaavista palauteaineistoista tässä työssä liitteenä julkaistaan vain numeeriset koosteet, sanallisten palautteiden jäädessä messuorganisaation ja kirjoittajan haltuun.
Opinnäytetyötä tehdessä havaittiin, että asiakaskokemuksia ja henkilöstön havainnointia voidaan hyödyntää johtamisen kehittämisessä. Yksilöiden vahvuuksien tunnistamisen, organisaation yhteisen tahtotilan sekä johdon onnistumisen viestinnässä ja vuorovaikutuksessa todettiin olevan menestyksekkään tapahtumajohtamisen perusta.
Opinnäytetyön teoriaosuus suoritettiin kirjallisuuskatsauksena. Tietoperustaa vahvistettiin myös havainnoimalla organisaation toimintaa sekä muita vastaavia tapahtumia. Kirjallisuuskatsauksessa perehdyttiin tutkimukselliseen kehittämiseen, tapahtuman johtamiseen ja maatalousalan ajankohtaisiin trendeihin. Työn tutkimusvaiheessa hyödynnettiin kohderyhmittäin kerättyjä palautteita asiakaskokemuksista vuosien 2023 ja 2025 Ollikkala-messuilta sekä messuorganisaation tekemiä havaintoja tapahtumista. Asiakaskokemuksia analysoitiin sekä kvantitatiivisin että kvalitatiivisin tutkimusmenetelmin. Asiakaskokemuksia kuvaavista palauteaineistoista tässä työssä liitteenä julkaistaan vain numeeriset koosteet, sanallisten palautteiden jäädessä messuorganisaation ja kirjoittajan haltuun.
Opinnäytetyötä tehdessä havaittiin, että asiakaskokemuksia ja henkilöstön havainnointia voidaan hyödyntää johtamisen kehittämisessä. Yksilöiden vahvuuksien tunnistamisen, organisaation yhteisen tahtotilan sekä johdon onnistumisen viestinnässä ja vuorovaikutuksessa todettiin olevan menestyksekkään tapahtumajohtamisen perusta.
