Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Järjestelmäkehitys ja loppukäyttäjän sitouttaminen muutokseen

Mäkelä, Nea (2025)

 
Avaa tiedosto
Makela_Nea.pdf (732.4Kt)
Lataukset: 


Mäkelä, Nea
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111327964
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten loppukäyttäjien toiveet ja tarpeet voidaan huomioida kehitystyössä käyttäjälähtöisyyden keinoin. Lisäksi tutkittiin, miten muutosvastarintaa voidaan vähentää muutoshallinnan ja riittävän koulutuksen keinoin. Tuloksena kartoitettiin parhaita käytäntöjä käyttäjälähtöiseen kehitystyöhön, loppukäyttäjien tukipalveluihin ja onnistuneeseen käyttöönottoprosessiin. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Futunio Oy. Työn tavoitteena on saada keinoja, miten parantaa asiakaskokemusta ja tehostaa kehitystyötä käyttäjälähtöisyyden keinoin.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa määriteltiin työn kannalta keskeiset käsitteet. Teoriaosassa perehdyttiin käyttäjälähtöisen järjestelmäkehityksen periaatteisiin, loppukäyttäjien huomioimiseen, eri käyttäjäryhmien tunnistamiseen ja huomioimiseen, muutoshallinnan ja -johtamisen malleihin sekä käyttöönottovaiheeseen liittyvään koulutus- ja tukikäytäntöihin. Opinnäytetyö oli toiminnallinen, jonka tuloksena on parhaat käytännöt käyttäjälähtöiseen ohjelmistokehitykseen.
Tutkimuksessa havaittiin, että käyttäjälähtöiseen kehittämiseen ja muutoshallintaan on olemassa jo useita malleja ja käytänteitä. Näitä hyödyntämällä saadaan helpotettua ohjelmiston suunnittelua sekä vähennettyä muutosvastarintaa. Myös tukipalveluihin liittyen löytyy paljon tietoja sekä ohjeita mahdollisimman hyvän palvelun tuottamiseen. Tutkimuksen tuloksena kartoitettiin parhaita käytäntöjä käyttäjälähtöiseen kehitystyöhön, loppukäyttäjien tukipalveluihin ja onnistuneeseen käyttöönottoprosessiin toimeksiantajalle, joita voidaan hyödyntää tulevissa projekteissa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste