Golfkenttien piha-alueiden vaikutus yrityksen vetovoimaan : kyselytutkimus
Ikonen, Sonja (2025)
Ikonen, Sonja
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111227829
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111227829
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite oli kyselytutkimuksen avulla ymmärtää, millainen merkitys golfkenttien piha-alueilla on yrityksen vetovoimaan ja kannattaako niitä kehittää. Tutkimuskysymykset olivat: Kiinnittävätkö golfkentän vierailijat huomiota piha-alueisiin ja minkälaista kehitystä he haluaisivat? Työn tilaaja, Nokia River Golf, on vuodesta 2024 toteuttanut uutta pihasuunnitelmaa, jonka tarkoituksena on parantaa piha-alueiden viihtyvyyttä, ottaen huomioon myös ympäristönäkökulman. Nokia River Golf on kiinnostunut asiakkaiden näkökulmasta, jota tässä työssä selvitettiin kyselyn avulla.
Työssä selvitettiin mitä tulee ottaa huomioon, kun mietitään golfkenttien piha-alueiden kehitystä. Näitä ovat esimerkiksi visuaalisuus, käytännöllisyys, luonnon huomioiminen ja asiakkaiden mielipiteet. Tutkimus asiakkaiden mielipiteistä toteutettiin kyselyllä, johon pääsi vastaamaan Nokia River Golfilla paikan päällä olleiden lappujen QR-koodeista tai yrityksen nettisivuille ja sosiaaliseen mediaan jaetuista linkeistä kyselyyn. Kysely oli lyhyt, vain neljä kysymystä, jonka toivottiin kannustamaan kyselyyn vastaamisessa.
Kyselyyn vastasi 185 henkilöä ja sen mukaan suurin osa vierailijoista huomioi piha-alueet aina tai usein. Noin 60 prosenttia valitsisi golfkentän, jolla on runsaasti istutuksia, ja noin 39 prosenttia golfkentän, jolla on hillitysti istutuksia. Kyselyn vastauksien perusteella kehitys nähdään positiivisena. Johtopäätökseksi tuli, että piha-alueilla on rooli yrityksen vetovoimaan viihtyvyyden kannalta. Viihtyisät piha-alueet ovat tärkeä osa kokonaisuutta.
Työn lopussa käsiteltiin myös vielä sitä, kuinka luonnon monimuotoisuus oli kyselyn vastauksien perusteella vähemmän tärkeää kuin piha-alueiden kehitys yleisesti. Suurin osa vastaajista piti luonnon monimuotoisuutta tärkeänä, mutta vastauksien eron piha-alueiden kehitys kysymykseen huomasi silti selkeästi.
Todettiin, että työssä käsiteltyjen aiheiden tutkimista voisi vielä jatkaa Nokia River Golfilla yksityiskohtaisimmilla kysymyksillä. Esimerkiksi ottamalla tiettyjä alueita tarkasteluun, mikä voisi tuoda tarkempia ja konkreettisempia vastauksia kuin tässä työssä, jossa pysyttiin hyvin yleisellä tasolla. Todettiin myös, että olisi hyvä seurata, miten luonnon monimuotoisuuden tukeminen, vastuulliset päätökset ja niistä puhuminen vaikuttaisivat yrityksen maineeseen.
Työssä selvitettiin mitä tulee ottaa huomioon, kun mietitään golfkenttien piha-alueiden kehitystä. Näitä ovat esimerkiksi visuaalisuus, käytännöllisyys, luonnon huomioiminen ja asiakkaiden mielipiteet. Tutkimus asiakkaiden mielipiteistä toteutettiin kyselyllä, johon pääsi vastaamaan Nokia River Golfilla paikan päällä olleiden lappujen QR-koodeista tai yrityksen nettisivuille ja sosiaaliseen mediaan jaetuista linkeistä kyselyyn. Kysely oli lyhyt, vain neljä kysymystä, jonka toivottiin kannustamaan kyselyyn vastaamisessa.
Kyselyyn vastasi 185 henkilöä ja sen mukaan suurin osa vierailijoista huomioi piha-alueet aina tai usein. Noin 60 prosenttia valitsisi golfkentän, jolla on runsaasti istutuksia, ja noin 39 prosenttia golfkentän, jolla on hillitysti istutuksia. Kyselyn vastauksien perusteella kehitys nähdään positiivisena. Johtopäätökseksi tuli, että piha-alueilla on rooli yrityksen vetovoimaan viihtyvyyden kannalta. Viihtyisät piha-alueet ovat tärkeä osa kokonaisuutta.
Työn lopussa käsiteltiin myös vielä sitä, kuinka luonnon monimuotoisuus oli kyselyn vastauksien perusteella vähemmän tärkeää kuin piha-alueiden kehitys yleisesti. Suurin osa vastaajista piti luonnon monimuotoisuutta tärkeänä, mutta vastauksien eron piha-alueiden kehitys kysymykseen huomasi silti selkeästi.
Todettiin, että työssä käsiteltyjen aiheiden tutkimista voisi vielä jatkaa Nokia River Golfilla yksityiskohtaisimmilla kysymyksillä. Esimerkiksi ottamalla tiettyjä alueita tarkasteluun, mikä voisi tuoda tarkempia ja konkreettisempia vastauksia kuin tässä työssä, jossa pysyttiin hyvin yleisellä tasolla. Todettiin myös, että olisi hyvä seurata, miten luonnon monimuotoisuuden tukeminen, vastuulliset päätökset ja niistä puhuminen vaikuttaisivat yrityksen maineeseen.
