Vastuullisuus kongresseissa Suomessa
Nurminen, Sanni (2025)
Nurminen, Sanni
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111428067
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111428067
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään vastuullisuutta Suomessa järjestettävissä kongresseissa. Opinnäytetyön päätavoitteena oli selvittää, miten kongressit voivat edistää vastuullisuutta. Lisäksi selvitettiin kongressien nykytilaa vastuullisuuden suhteen, hyviä käytänteitä ja sitä miten vastuullisuustoimenpiteet vaikuttavat kongressi- ja kokousalan toimijoiden imagoon, maineeseen ja kilpailukykyyn. Tiedonhaku tehtiin vuoden 2025 kevään aikana.
Kongressit tuovat asiantuntijoita yhteen tapaamaan toisiaan, jakamaan tutkimustietoa ja verkostoitumaan. Suomi sijoittuu maailman 20 suosituimman kongressimaan joukkoon. Kongressit rakentavat positiivista maakuvaa Suomesta ja osoittavat suomalaisen osaamisen tapahtumien järjestämisessä. Vastuullinen toiminta on sellaista, joka aiheuttaa mahdollisimman vähän ympäristöhaittoja, tukee kestävää kehitystä ja tuottaa taloudellista ja yhteiskunnallista hyvää. Kongressitoimialalla kestävän kehityksen toteuttaminen edellyttää kaikkien kolmen osa-alueen – ympäristö, taloudellinen ja sosiaalinen vastuullisuus – huomioimista. Kongressien järjestäminen vastuullisesti edellyttää hyvää suunnittelua.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeen avulla. Kyselyn tarkoituksena oli kerätä kohderyhmään kuuluvien näkemyksiä vastuullisuudesta kongressi- ja kokoustoimialalla ja se toteutettiin ajalla 30.9.-10.10.2025. Kysely koostui viidestä teemasta ja siinä oli yhteensä 16 kysymystä. Kohderyhmä edusti kokous- ja kongressitaloja, hotelliketjuja ja muita alan tärkeitä toimijoita eri puolella Suomea.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että vastuullisuustoimenpiteillä on selkeä ja useimmiten positiivinen vaikutus organisaation imagoon ja maineeseen. Tutkitut organisaatiot näkevät vastuullisuuden erittäin tärkeänä osana liiketoimintaa ja päätöksentekoa. Vastuullisuuden avulla organisaatiot voivat erottua kilpailijoista, parantaa asiakkaiden mielikuvaa ja pysyä mielenkiintoisena kumppanina. Vastaajien mielestä Suomessa järjestettävien kongressien nykytilanne vastuullisuuden suhteen on hyvä.
Tutkimuksessa tunnistettiin joitakin toimenpiteitä ja hyviä käytänteitä vastuullisuuden lisäämiseksi kongresseissa. Näitä ovat muun muassa ruokahävikin minimointi ja kestävät tarjoiluratkaisut, materiaalivalinnat ja digitaaliset ratkaisut painotuotteiden välttämiseksi. Yleinen näkemys on, että vastuullisuuden merkitys kasvaa kongressi- ja kokousalalla tulevaisuudessa. Vastuullisuus nähdään perusvaatimuksena ja olennaisena osana kongressien laatua ja kilpailukykyä.
Kongressit tuovat asiantuntijoita yhteen tapaamaan toisiaan, jakamaan tutkimustietoa ja verkostoitumaan. Suomi sijoittuu maailman 20 suosituimman kongressimaan joukkoon. Kongressit rakentavat positiivista maakuvaa Suomesta ja osoittavat suomalaisen osaamisen tapahtumien järjestämisessä. Vastuullinen toiminta on sellaista, joka aiheuttaa mahdollisimman vähän ympäristöhaittoja, tukee kestävää kehitystä ja tuottaa taloudellista ja yhteiskunnallista hyvää. Kongressitoimialalla kestävän kehityksen toteuttaminen edellyttää kaikkien kolmen osa-alueen – ympäristö, taloudellinen ja sosiaalinen vastuullisuus – huomioimista. Kongressien järjestäminen vastuullisesti edellyttää hyvää suunnittelua.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeen avulla. Kyselyn tarkoituksena oli kerätä kohderyhmään kuuluvien näkemyksiä vastuullisuudesta kongressi- ja kokoustoimialalla ja se toteutettiin ajalla 30.9.-10.10.2025. Kysely koostui viidestä teemasta ja siinä oli yhteensä 16 kysymystä. Kohderyhmä edusti kokous- ja kongressitaloja, hotelliketjuja ja muita alan tärkeitä toimijoita eri puolella Suomea.
Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että vastuullisuustoimenpiteillä on selkeä ja useimmiten positiivinen vaikutus organisaation imagoon ja maineeseen. Tutkitut organisaatiot näkevät vastuullisuuden erittäin tärkeänä osana liiketoimintaa ja päätöksentekoa. Vastuullisuuden avulla organisaatiot voivat erottua kilpailijoista, parantaa asiakkaiden mielikuvaa ja pysyä mielenkiintoisena kumppanina. Vastaajien mielestä Suomessa järjestettävien kongressien nykytilanne vastuullisuuden suhteen on hyvä.
Tutkimuksessa tunnistettiin joitakin toimenpiteitä ja hyviä käytänteitä vastuullisuuden lisäämiseksi kongresseissa. Näitä ovat muun muassa ruokahävikin minimointi ja kestävät tarjoiluratkaisut, materiaalivalinnat ja digitaaliset ratkaisut painotuotteiden välttämiseksi. Yleinen näkemys on, että vastuullisuuden merkitys kasvaa kongressi- ja kokousalalla tulevaisuudessa. Vastuullisuus nähdään perusvaatimuksena ja olennaisena osana kongressien laatua ja kilpailukykyä.
