Sovelluksen luominen Unity-pelimoottorilla : käännössovellus backend-kielille
Vastamäki, Eemeli (2025)
Vastamäki, Eemeli
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111528121
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111528121
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli Unity -pelimoottoria käyttäen luoda Google-kääntäjän kaltainen sovellus ohjelmistojen toiminnallisuudesta vastaaville ohjelmointikielille. Tätä sovellusta kutsuin työnimellä ”Backend Translator”. Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada parempi ymmärrys Unitystä pelimoottorina tutustumalla sen historiaan, sen tärkeimpiin ominaisuuksiin sekä sen tärkeimmän ohjelmointikielen C#:n kehitykseen.
Unityn historia on kohtuullisen lyhyt, mutta sen tuomien muutosten määrä on suuri. Unity luotiin pelien tekemisen helpottamiseksi ja sen ensimmäistä versiota päästiin käyttämään vain lisenssillä. Sovelluksen suosion kasvaessa Unistystä tehtiin ilmainen ja annettiin mahdollisuuksia maksullisten lisäominaisuuksien käyttämiseen. Uudelle käyttäjälle Unityllä aloittaminen saattaa olla haastavaa, mutta sen yksinkertainen käyttöliittymä tekee järjestelmän hallitsemisen helpoksi, kun käyttäjä vain oppii pelimoottorin käytön perusteet.
Backend Translatorin toiminnallisuus jäi puutteellisen tietokannan takia varsin vaillinaiseksi, mutta sen nykyinen toiminta osoitti, että oikeilla resursseilla ja osaamisella on mahdollista luoda sovellus ohjelmointikielten väliselle kääntäjälle. Projektin alussa ongelmana oli itse kääntäjäkoodin tekeminen. Aluksi ideana oli vain kääntää yksinkertaisia sanoja toiselle kielelle, kuten puhutuissakin kielissä. Tässä kuitenkin ongelmana oli, että konteksti muutti itse sanaa ja että sulkeet saattoivat olla osa sanaa, mutta käyttäjän piti pystyä kirjoittamaan niiden sisään.
Sain kuitenkin ratkaistua tämän ongelman kääntämällä mallin muodostavia merkkijonoja. Omasta mielestäni tärkeimpänä ominaisuutena oli saada rivien alkuun oikea määrä sisennyksiä halutun tekstirakenteen säilyttämiseksi. Voidaan todeta, että tällaisen kääntäjäsovelluksen kehittäminen olisi erittäin tärkeää, koska se auttaisi erittäin monia ohjelmoijia luomaan pohjan heille vieraalle koodikielelle.
Unityn historia on kohtuullisen lyhyt, mutta sen tuomien muutosten määrä on suuri. Unity luotiin pelien tekemisen helpottamiseksi ja sen ensimmäistä versiota päästiin käyttämään vain lisenssillä. Sovelluksen suosion kasvaessa Unistystä tehtiin ilmainen ja annettiin mahdollisuuksia maksullisten lisäominaisuuksien käyttämiseen. Uudelle käyttäjälle Unityllä aloittaminen saattaa olla haastavaa, mutta sen yksinkertainen käyttöliittymä tekee järjestelmän hallitsemisen helpoksi, kun käyttäjä vain oppii pelimoottorin käytön perusteet.
Backend Translatorin toiminnallisuus jäi puutteellisen tietokannan takia varsin vaillinaiseksi, mutta sen nykyinen toiminta osoitti, että oikeilla resursseilla ja osaamisella on mahdollista luoda sovellus ohjelmointikielten väliselle kääntäjälle. Projektin alussa ongelmana oli itse kääntäjäkoodin tekeminen. Aluksi ideana oli vain kääntää yksinkertaisia sanoja toiselle kielelle, kuten puhutuissakin kielissä. Tässä kuitenkin ongelmana oli, että konteksti muutti itse sanaa ja että sulkeet saattoivat olla osa sanaa, mutta käyttäjän piti pystyä kirjoittamaan niiden sisään.
Sain kuitenkin ratkaistua tämän ongelman kääntämällä mallin muodostavia merkkijonoja. Omasta mielestäni tärkeimpänä ominaisuutena oli saada rivien alkuun oikea määrä sisennyksiä halutun tekstirakenteen säilyttämiseksi. Voidaan todeta, että tällaisen kääntäjäsovelluksen kehittäminen olisi erittäin tärkeää, koska se auttaisi erittäin monia ohjelmoijia luomaan pohjan heille vieraalle koodikielelle.
