Entistä tasa-arvoisempi ja yhdenvertaisempi Lappia : opiskelijanäkökulma ammatillisen oppilaitoksen toiminnalliseen tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmaan
Ranta, Jenni (2025)
Ranta, Jenni
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111528127
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111528127
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin ammatillisen oppilaitoksen tasa-arvoisuutta ja yhdenvertaisuutta opiskelijanäkökulmasta. Opinnäytetyö oli osa Kemi-Tornionlaakson koulutuskuntayhtymä Lappian toiminnallisen tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman päivitysprosessia ja uuden strategian kehittämistoimia.
Opinnäytetyössä tehtiin nykytilakartoitus ja selvitettiin opiskelijoiden näkemyksiä tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmaa varten. Opinnäytetyön tuloksena syntyi konkreettisia toimenpide-ehdotuksia entistä tasa-arvoisemman ja yhdenvertaisemman oppilaitoksen kehittämiseksi. Opiskelijanäkökulma selvitettiin opiskelijakunnan hallituksen tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuskyselyn sekä aikaisemmin tehtyjen opiskelijapalautekyselyiden, kouluterveyskyselyn ja huoltajakyselyn pohjalta.
Opiskelijat osallistettiin aktiivisiksi toimijoiksi osaksi selvitystyötä. Kyselytulosten jälkeen opiskelijoita kuultiin keskusteluissa ja tapaamisissa. Opiskelijat ja oppilaitoksen johto analysoivat tuloksia ja muodostivat käsityksen nykytilanteesta sekä tulevaisuuden tarpeista. Pääteemoiksi nousivat opetus, ohjaus ja tuki, tilat ja oppimisympäristöt sekä vaikuttaminen ja osallistuminen. Lopulliset toimenpide-ehdotukset muotoiltiin yhteisöllisessä työpajassa yhdessä opiskelijoiden kanssa.
Opinnäytetyöprosessissa yhdistyivät oppilaitoksen aito työelämän kehittämistarve ja opiskelijoiden kuuleminen, kohtaaminen ja osallistaminen. Toimenpide-ehdotuksia hyödynnetään Lappian päivitetyssä toiminnallisessa tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmassa.
Opinnäytetyössä tehtiin nykytilakartoitus ja selvitettiin opiskelijoiden näkemyksiä tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmaa varten. Opinnäytetyön tuloksena syntyi konkreettisia toimenpide-ehdotuksia entistä tasa-arvoisemman ja yhdenvertaisemman oppilaitoksen kehittämiseksi. Opiskelijanäkökulma selvitettiin opiskelijakunnan hallituksen tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuskyselyn sekä aikaisemmin tehtyjen opiskelijapalautekyselyiden, kouluterveyskyselyn ja huoltajakyselyn pohjalta.
Opiskelijat osallistettiin aktiivisiksi toimijoiksi osaksi selvitystyötä. Kyselytulosten jälkeen opiskelijoita kuultiin keskusteluissa ja tapaamisissa. Opiskelijat ja oppilaitoksen johto analysoivat tuloksia ja muodostivat käsityksen nykytilanteesta sekä tulevaisuuden tarpeista. Pääteemoiksi nousivat opetus, ohjaus ja tuki, tilat ja oppimisympäristöt sekä vaikuttaminen ja osallistuminen. Lopulliset toimenpide-ehdotukset muotoiltiin yhteisöllisessä työpajassa yhdessä opiskelijoiden kanssa.
Opinnäytetyöprosessissa yhdistyivät oppilaitoksen aito työelämän kehittämistarve ja opiskelijoiden kuuleminen, kohtaaminen ja osallistaminen. Toimenpide-ehdotuksia hyödynnetään Lappian päivitetyssä toiminnallisessa tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmassa.
