Opiskelijoiden ohjaaminen tapahtuman järjestämisessä
Pelkonen, Kati (2025)
Pelkonen, Kati
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111628167
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111628167
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä suunniteltiin ja toteutettiin tapahtuma yhteistyössä liiketoiminnan perustutkinnon opiskelijoiden kanssa. Tavoitteena oli tarjota opiskelijoille mahdollisuus oppia tapahtuman järjestämistä käytännön kautta ja samalla kehittää heidän työelämävalmiuksiaan. Opiskelijat osallistuivat tapahtuman kaikkiin vaiheisiin, jotka sisälsivät suunnittelun, markkinoinnin, myynnin, yhteistyökumppaneiden hankinnan, toteutuksen sekä palautteen keruun ja arvioinnin.
Tapahtuman teemaksi valittiin gaalailta, joka suunnattiin paikallisille yrittäjille. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin oppilaitoksen ja illallisravintolan yhteistyönä, jolloin viranomaisasiat ja tapahtumapaikan turvallisuusvaatimukset hoituivat ravintolan vastuulla. Tämän ansiosta opiskelijat saattoivat keskittyä tapahtuman sisällön tuottamiseen. Opiskelijoiden roolit ja tehtävät jaettiin heidän vahvuuksiensa ja kiinnostuksensa mukaan.
Ohjaus toteutettiin valmentavalla otteella. Opiskelijoille annettiin tilaa itsenäiselle työskentelylle ja vastuunkannolle. Ohjaajana toimiminen perustui aiempaan kokemukseen sekä tradenomiopintojen tarjoamaan teoriapohjaan, jonka sisältöjä sovellettiin projektin aikana. Tapahtuman toteutus edisti
myös yrittäjyyskasvatuksen tavoitteita, kuten luovuutta, oma-aloitteisuutta ja yhteistyötaitoja.
Tapahtuma toteutui suunnitellusti ja se keräsi osallistujilta myönteistä palautetta. Opinnäytetyön tuloksena voitiin todeta, että käytännönläheinen ja ohjattu projektityö on toimiva ja motivoiva tapa oppia tapahtuman järjestämistä sekä kehittää työelämätaitoja.
Tapahtuman teemaksi valittiin gaalailta, joka suunnattiin paikallisille yrittäjille. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin oppilaitoksen ja illallisravintolan yhteistyönä, jolloin viranomaisasiat ja tapahtumapaikan turvallisuusvaatimukset hoituivat ravintolan vastuulla. Tämän ansiosta opiskelijat saattoivat keskittyä tapahtuman sisällön tuottamiseen. Opiskelijoiden roolit ja tehtävät jaettiin heidän vahvuuksiensa ja kiinnostuksensa mukaan.
Ohjaus toteutettiin valmentavalla otteella. Opiskelijoille annettiin tilaa itsenäiselle työskentelylle ja vastuunkannolle. Ohjaajana toimiminen perustui aiempaan kokemukseen sekä tradenomiopintojen tarjoamaan teoriapohjaan, jonka sisältöjä sovellettiin projektin aikana. Tapahtuman toteutus edisti
myös yrittäjyyskasvatuksen tavoitteita, kuten luovuutta, oma-aloitteisuutta ja yhteistyötaitoja.
Tapahtuma toteutui suunnitellusti ja se keräsi osallistujilta myönteistä palautetta. Opinnäytetyön tuloksena voitiin todeta, että käytännönläheinen ja ohjattu projektityö on toimiva ja motivoiva tapa oppia tapahtuman järjestämistä sekä kehittää työelämätaitoja.
