Framtidens kompetenser inom hållbarhet och cirkulär design för inredningsarkitekter
Rebers, Elina (2025)
Rebers, Elina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111628157
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111628157
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön avulla olen kartoittanut ja koonnut ne osaamiset, joita sisustusarkkitehtien tulee hallita voidakseen toimia kestävällä ja kiertotalouteen perustuvalla tavalla. Tavoitteena on ollut kehittää Yrkeshögskolan Novian sisustusarkkitehtuurin koulutusohjelmaa suuntaan, joka vahvistaa tulevaisuuden sisustusarkkitehtien resilienssiä ja ammattitaitoa. Olen toteuttanut tämän opetussuunnitelman kehittämisen ja kurssisuunnittelun avulla, jotka syventävät koulutuksen sisältöä kohti kestävämpää ja kiertotalouteen painottuvaa suuntaa.
Työni perustuu kolmeen tutkimuskysymykseen. Ensimmäinen tutkimuskysymys keskittyy niihin osaamisiin, jotka sisustusarkkitehtuurialan mukaan ovat ratkaisevia kestävyyden edistämiseksi. Toinen kysymys käsittelee opetussuunnitelmaa ja sen kehittämistä, ja kolmas kysymys korostaa kurssikokonaisuuden suunnittelua, joka vahvistaa opiskelijoiden osaamista kestävyyden ja kiertotalousperusteisessa muotoilussa.
Laadin listan 18 kompetenssista, jotka liittyvät kiertotalouden periaatteisiin ja resilienssiin ja jotka yhdessä kehittävät sisustusarkkitehdin ammatillista profiilia kestäväksi ja vastuulliseksi. Lista sisältää yleisiä osaamisia, kestävyyteen ja kiertotalousperusteiseen muotoiluun liittyviä osaamisia sekä alakohtaisia osaamisia muotoilun ja sisustusarkkitehtuurin alueelta. Työn teoreettisessa osassa syvennyin erityisesti niihin osaamisiin, jotka liittyvät kestävyyteen ja kiertotalousperusteiseen muotoiluun.
Nykyisen opetussuunnitelman uudistamiseksi toteutin kyselyn, joka kohdistettiin alan järjestöille ja asiantuntijoille. Kyselyvastausten analyysi syvensi ymmärrystäni sisustusarkkitehtien osaamisista, mikä osoittautui ratkaisevaksi työni kannalta. Lisäksi analysoin Novian strategiaa, opetussuunnitelman suunnittelun käytäntöjä sekä perehdyin kirjallisuuteen, raportteihin, selvityksiin ja vastaavien koulutusten opetussuunnitelmiin maan ammattikorkeakouluissa.
Työn tuloksena syntyi opetussuunnitelmakuvaus ja kurssisuunnitelma, jotka tukevat opiskelijoiden kehittymistä liittyen kestävyyteen ja kiertotalousperusteiseen muotoiluun.
Työni perustuu kolmeen tutkimuskysymykseen. Ensimmäinen tutkimuskysymys keskittyy niihin osaamisiin, jotka sisustusarkkitehtuurialan mukaan ovat ratkaisevia kestävyyden edistämiseksi. Toinen kysymys käsittelee opetussuunnitelmaa ja sen kehittämistä, ja kolmas kysymys korostaa kurssikokonaisuuden suunnittelua, joka vahvistaa opiskelijoiden osaamista kestävyyden ja kiertotalousperusteisessa muotoilussa.
Laadin listan 18 kompetenssista, jotka liittyvät kiertotalouden periaatteisiin ja resilienssiin ja jotka yhdessä kehittävät sisustusarkkitehdin ammatillista profiilia kestäväksi ja vastuulliseksi. Lista sisältää yleisiä osaamisia, kestävyyteen ja kiertotalousperusteiseen muotoiluun liittyviä osaamisia sekä alakohtaisia osaamisia muotoilun ja sisustusarkkitehtuurin alueelta. Työn teoreettisessa osassa syvennyin erityisesti niihin osaamisiin, jotka liittyvät kestävyyteen ja kiertotalousperusteiseen muotoiluun.
Nykyisen opetussuunnitelman uudistamiseksi toteutin kyselyn, joka kohdistettiin alan järjestöille ja asiantuntijoille. Kyselyvastausten analyysi syvensi ymmärrystäni sisustusarkkitehtien osaamisista, mikä osoittautui ratkaisevaksi työni kannalta. Lisäksi analysoin Novian strategiaa, opetussuunnitelman suunnittelun käytäntöjä sekä perehdyin kirjallisuuteen, raportteihin, selvityksiin ja vastaavien koulutusten opetussuunnitelmiin maan ammattikorkeakouluissa.
Työn tuloksena syntyi opetussuunnitelmakuvaus ja kurssisuunnitelma, jotka tukevat opiskelijoiden kehittymistä liittyen kestävyyteen ja kiertotalousperusteiseen muotoiluun.
