Lapsen minäkuvan vahvistaminen varhaiskasvatuksessa
Anttila, Emilia; Malinen, Tiia (2025)
Anttila, Emilia
Malinen, Tiia
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111728354
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111728354
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa konkreettista materiaalia varhaiskasvatuksen henkilöstölle lapsen minäkuvan vahvistamiseen. Idea lähti havaitusta tarpeesta varhaiskasvatuksen työn parissa, jossa huomattiin, ettei vastaavaa materiaalia ole helposti saatavilla. Opinnäytetyön tilaajana oli kunnallinen päiväkoti ja kohderyhmänä varhaiskasvatusikäiset lapset.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Tietoperusta koostui lapsen sosiaalisesta kehityksestä sekä mielenterveyden, itsetunnon, minäkuvan ja minäkuvan vahvistamisen määrittelyistä. Lisäksi avattiin myös varhaiskasvatuslakia, varhaiskasvatussuunnitelman perusteita sekä aiheen aiempia tutkimuksia, jotka tukivat tarvetta opinnäytetyölle. Materiaali tuotettiin Canva-ohjelmalla ja se sisältää erilaisia tehtäviä minäkuvan vahvistamisen tueksi. Materiaalissa tehdyt valinnat perustuvat tietoperustaan ja aiempiin tutkimuksiin.
Opinnäytetyön tutkimuskysymyksenä selvitettiin, millaista materiaalia hyödyntäen varhaiskasvatuksen henkilöstö voi vahvistaa lapsen minäkuvaa? Materiaalissa oli eri aihealueiden kysymyksiä liittyen lapsen omiin mielenkiinnonkohteisiin, mieltymyksiin, keinoihin rauhoittua sekä missä lapsi haluaisi vielä kehittyä. Materiaalin avulla varhaiskasvatuksen henkilöstö voi luoda pohjaa keskusteluille ja pienryhmätoiminnalle sekä ne toimivat pedagogisen dokumentoinnin välineenä. Materiaalista saa tukea lapsen minäkuvan vahvistamiseen. Materiaali on tehty helposti arkeen mukaan otettavaksi ja tehtävät on pyritty tekemään niin, että ne ovat mahdollista lapsen tehdä itse tai yhdessä varhaiskasvatuksen työntekijän kanssa.
Johtopäätöksenä voitiin todeta, että materiaalin avulla varhaiskasvatuksen henkilöstö voi tunnistaa lapsen osaamisen ja kiinnostuksen kohteet ja näin tukea lapsen minäkuvan ja itsetunnon kehittymistä. Materiaali toimii pedagogisen dokumentoinnin työvälineenä vahvistaen lapsen positiivista kuvaa itsestään. Materiaali tukee myös vahvasti sosionomin työnkuvaa varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Tietoperusta koostui lapsen sosiaalisesta kehityksestä sekä mielenterveyden, itsetunnon, minäkuvan ja minäkuvan vahvistamisen määrittelyistä. Lisäksi avattiin myös varhaiskasvatuslakia, varhaiskasvatussuunnitelman perusteita sekä aiheen aiempia tutkimuksia, jotka tukivat tarvetta opinnäytetyölle. Materiaali tuotettiin Canva-ohjelmalla ja se sisältää erilaisia tehtäviä minäkuvan vahvistamisen tueksi. Materiaalissa tehdyt valinnat perustuvat tietoperustaan ja aiempiin tutkimuksiin.
Opinnäytetyön tutkimuskysymyksenä selvitettiin, millaista materiaalia hyödyntäen varhaiskasvatuksen henkilöstö voi vahvistaa lapsen minäkuvaa? Materiaalissa oli eri aihealueiden kysymyksiä liittyen lapsen omiin mielenkiinnonkohteisiin, mieltymyksiin, keinoihin rauhoittua sekä missä lapsi haluaisi vielä kehittyä. Materiaalin avulla varhaiskasvatuksen henkilöstö voi luoda pohjaa keskusteluille ja pienryhmätoiminnalle sekä ne toimivat pedagogisen dokumentoinnin välineenä. Materiaalista saa tukea lapsen minäkuvan vahvistamiseen. Materiaali on tehty helposti arkeen mukaan otettavaksi ja tehtävät on pyritty tekemään niin, että ne ovat mahdollista lapsen tehdä itse tai yhdessä varhaiskasvatuksen työntekijän kanssa.
Johtopäätöksenä voitiin todeta, että materiaalin avulla varhaiskasvatuksen henkilöstö voi tunnistaa lapsen osaamisen ja kiinnostuksen kohteet ja näin tukea lapsen minäkuvan ja itsetunnon kehittymistä. Materiaali toimii pedagogisen dokumentoinnin työvälineenä vahvistaen lapsen positiivista kuvaa itsestään. Materiaali tukee myös vahvasti sosionomin työnkuvaa varhaiskasvatuksessa.
