Henkilöstön kokemukset osallistavasta strategiatyöstä henkilöstöpalvelualan yrityksessä
Wegelius, Johanna (2025)
Wegelius, Johanna
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111828377
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111828377
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten henkilöstön jäsenet ovat kokeneet osallistavan strategiatyön organisaatiossaan ja miten eri osallistamisen toimitavat ovat vaikuttaneet kokemuksiin osallisuudesta ja sitoutumisesta strategiaan. Tutkimuksen perustella on tarkoitus kehittää strategiatyötä myös tulevaisuudessa vastaamaan entistä vahvemmin henkilöstön odotuksia ja vahvistamaan sitoutumista. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena henkilöstöpalvelualan yrityksessä, jossa haluttiin kahden yhtiön yhteenliittymän jälkeen toteuttaa laajasti osallistava strategiatyö. Tällä osallistavalla strategiatyöllä sekä sen tutkimisella on haluttu tavoitella strategiaa, joka edistäisi työntekijöiden sitoutumista siihen ja toteutuisi organisaation arjessa mahdollisimman hyvin.
Teoreettinen viitekehys syventyy laajasti osallistavaan strategiatyöhön. Osallistava strategiatyö esitellään käsittelemällä erilaisia osallisuuden tasoja ja tyypillisimpiä toimintatapoja. Jotta osallistava strategiatyö on mahdollista erottaa perinteisestä strategiatyöstä, käydään teoreettisen viitekehyksen toisessa osiossa läpi perinteisen ja osallistavan keskeisiä piirteitä, jonka jälkeen tuodaan kattavalla vertailulla esiin niiden tyypillisimpiä eroavaisuuksia. Teoreettisen viitekehyksen kolmannessa, ja viimeisessä, osiossa tarkastellaan osallistavaa strategiaa vielä syvemmin ja esitellään, minkälaisia hyötyjä ja haasteita osallistava strategiatyö voi organisaatioille tarjota.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena ja toteutettiin puolistrukturoitua teemahaastattelumenetelmää noudattaen. Tutkimuksen kohderyhmä muodostui kohdeyrityksen henkilöstön edustajista kattaen sekä aktiivisemmin ja vähemmän aktiivisesti strategiatyöhön osallistuneet henkilöt. Tutkimus toteutettiin kesällä 2025.
Tutkimuksen tulosten perusteella kohdeyrityksen strategiatyö koettiin pääosin osallistavaksi ja strategiaan sitouttavaksi. Haastateltavat kokivat erityisesti erilaiset työpajat, niiden fasilitoinnin, läpinäkyvät (ennakko)materiaalit sekä avoimen viestinnän osallistavaa kokemusta vahvistaviksi ja yhteistä strategista ymmärrystä lisääviksi. Kehityskohteiksi nousivat strategiatyön tiivis aikataulu, työpajojen tuotosten jatkotyöstön puute sekä viestinnän väheneminen strategiatyön päätyttyä.
Osallistavan strategiatyön onnistumisen kannalta keskeiseksi nousivat avoimuuden ja läpinäkyvyyden varmistaminen. Näitä edistävät tutkimuksen mukaan paraiten avoin dialogi ja vuorovaikutus, hyvin fasilitoidut työpajat ja niihin valmistautuminen sekä niiden jälkipurut avoimesti laajalla joukolla. Strategiatyön kehittämisen kannalta keskeisiksi kehittämisehdotuksiksi nousivat strategiaprosessin huolellinen suunnittelu ja riittävä ajankäyttö, osallistujajoukon monipuolisuuden varmistaminen, viestinnän jatkuvuus ja strategian näkyvyys arjessa, työpajojen rakenteen ja toteutuksen kehittäminen sekä niiden tuotosten jatkotyöstöön panostaminen.
Teoreettinen viitekehys syventyy laajasti osallistavaan strategiatyöhön. Osallistava strategiatyö esitellään käsittelemällä erilaisia osallisuuden tasoja ja tyypillisimpiä toimintatapoja. Jotta osallistava strategiatyö on mahdollista erottaa perinteisestä strategiatyöstä, käydään teoreettisen viitekehyksen toisessa osiossa läpi perinteisen ja osallistavan keskeisiä piirteitä, jonka jälkeen tuodaan kattavalla vertailulla esiin niiden tyypillisimpiä eroavaisuuksia. Teoreettisen viitekehyksen kolmannessa, ja viimeisessä, osiossa tarkastellaan osallistavaa strategiaa vielä syvemmin ja esitellään, minkälaisia hyötyjä ja haasteita osallistava strategiatyö voi organisaatioille tarjota.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena ja toteutettiin puolistrukturoitua teemahaastattelumenetelmää noudattaen. Tutkimuksen kohderyhmä muodostui kohdeyrityksen henkilöstön edustajista kattaen sekä aktiivisemmin ja vähemmän aktiivisesti strategiatyöhön osallistuneet henkilöt. Tutkimus toteutettiin kesällä 2025.
Tutkimuksen tulosten perusteella kohdeyrityksen strategiatyö koettiin pääosin osallistavaksi ja strategiaan sitouttavaksi. Haastateltavat kokivat erityisesti erilaiset työpajat, niiden fasilitoinnin, läpinäkyvät (ennakko)materiaalit sekä avoimen viestinnän osallistavaa kokemusta vahvistaviksi ja yhteistä strategista ymmärrystä lisääviksi. Kehityskohteiksi nousivat strategiatyön tiivis aikataulu, työpajojen tuotosten jatkotyöstön puute sekä viestinnän väheneminen strategiatyön päätyttyä.
Osallistavan strategiatyön onnistumisen kannalta keskeiseksi nousivat avoimuuden ja läpinäkyvyyden varmistaminen. Näitä edistävät tutkimuksen mukaan paraiten avoin dialogi ja vuorovaikutus, hyvin fasilitoidut työpajat ja niihin valmistautuminen sekä niiden jälkipurut avoimesti laajalla joukolla. Strategiatyön kehittämisen kannalta keskeisiksi kehittämisehdotuksiksi nousivat strategiaprosessin huolellinen suunnittelu ja riittävä ajankäyttö, osallistujajoukon monipuolisuuden varmistaminen, viestinnän jatkuvuus ja strategian näkyvyys arjessa, työpajojen rakenteen ja toteutuksen kehittäminen sekä niiden tuotosten jatkotyöstöön panostaminen.
