Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Alusvaatteiden myyntitapahtuman konseptointi palvelumuotoilun keinoin

Virta, Noora (2025)

 
Avaa tiedosto
Virta_Noora.pdf (4.832Mt)
Lataukset: 


Virta, Noora
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111928540
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli suunnitella alusvaatteiden myyntitapahtuma kohdeyritys Luona Clothingille, hyödyntäen suunnittelussa palvelumuotoilun menetelmiä. Kohdeyritys Louna on suomalainen alusvaatemerkki, jonka tavoitteena on tarjota täydellisesti istuvat alusvaatteet asiakkailleen. Luonan arvot ovat asiakaslähtöisyys ja vastuullisuus, jotka näkyvät heidän kaikessa tekemisessään, ja näin ollen olivat myös tapahtuman suunnittelun lähtökohtana.

Opinnäytetyössä hyödynnettiin muotoiluajattelun periaatteita. Tapahtumankonseptin luomiseksi yhdisteltiin palvelumuotoilun ja tapahtumamuotoilun menetelmiä. Tapahtuman suunnittelun perustana toimi palvelumuotoilun tuplatimanttimalli. Hyödynnettävät menetelmät olivat laadullisia ja määrällisiä.

Tuplatimantin ensimmäinen timantti keskittyy tuomaan esille ongelman, joka tässä tapauksessa oli, millainen tapahtuma olisi kohdeyritys Luonan asiakkaille kiinnostava. Tutkimuksen alussa hyödynnettiin palvelumuotoilun menetelmiä, joiden avulla luotiin ymmärrys potentiaalisista tapahtuman kävijöistä, ja mitkä asiat ovat heille tärkeitä liittyen alusvaatteiden ostokokemukseen. Hyödynnettyjä menetelmiä olivat sidosryhmäkartta, kysely potentiaalisille asiakkaille sekä lisätietoa kerättiin luotainmenetelmän avulla. Alkukartoituksen jälkeen pidettiin ideointityöpaja, jonka tavoitteena oli ideoida yhdessä potentiaalisten asiakkaiden kanssa heille täydellinen alusvaatteiden myyntitapahtuma. Ideointityöpajassa käytettävät menetelmät olivat 6–3–5 ja story board. Kyselyaineiston ja markkinatutkimuksen perusteella luotiin persoonat kuvaamaan potentiaalisia tapahtumakävijöitä. Kerätyn aineiston perusteella luotiin erilaisia palvelupolkuja, joiden avulla kohdeyritys teki valintoja tapahtuman suhteen.

Palvelumuotoilun menetelmiä täydennettiin tapatumamuotoilun avulla. Tapahtuman suunnittelua tehtiin yhdessä kohdeyrityksen kanssa ja siihen käytettiin onnistuneen tapahtuman lähtökohtia ja tapahtuman talomallia. Suunnittelussa tärkeää oli luoda realistinen tapahtumakonsepti, jonka kohdeyritys voi testata ja toteuttaa asiakkailleen. Tapahtuman testaus asiakkailla jäi tutkimuksen ulkopuolelle. Lopullinen konsepti kuvattiin service blueprint-menetelmän avulla, joka otti huomioon potentiaalisten asiakkaiden eri tarpeet, toiveet ja pelot, sekä kohdeyrityksen resurssit, arvot ja toiveet.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste