Kokkolan katuluokitus
Nieminen, Oskari (2025)
Nieminen, Oskari
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111928595
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111928595
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda Kokkolan kaupungille katuluokitusohjeet, luokitella katuverkon kadut ja lopuksi tehdä katuluokituskartta. Työ keskittyi moottoriajoneuvoliikenteen katuihin, mutta tarkastelussa huomioitiin myös niiden yhteydessä kulkevat pyörä- ja jalankulkuväylät. Katuluokitus määrittelee kadun liikenteellisen aseman ja tehtävän osana katuverkkoa. Tässä opinnäytetyössä käytetään jo laajasti muissa kaupungeissa käytössä olevaa neliportaista katuluokitusta: pääkatu, alueellinen kokoojakatu, paikallinen kokoojakatu ja tonttikatu. Lisäksi on erikoiskatuja, kuten kävelykatu ja pihakatu, jotka työssä rinnastetaan tonttikatuun.
Katuluokitusohjeet koostuvat mitoitusarvoista, joita ovat esimerkiksi nopeusrajoitus, kaistan leveys ja muut vastaavat tekijät. Mitoitusarvot muodostuivat valtaosin Väyläviraston ja Suomen kuntatekniikan yhdistyksen ohjeistuksista. Katuluokitusohjeita voidaan käyttää apuna etenkin uusia katuja suunnitellessa. Katuluokitusohjeistuksen mitoitusarvoista luotiin lopulta myös taulukko, josta selviää kunkin katuluokan mitoitusarvot nopeasti yhdellä silmäyksellä. Katuverkon katuluokitusta tarkasteltiin laajasti liikennemäärien, bussiliikenteen, pyöräilyn sekä kadun roolien mukaan. Katuluokkiin vaikuttivat myös kaupungin kehitystarpeet.
Opinnäytetyön lopputuloksena Kokkolalle saatiin ensimmäinen kattava katuluokitusohjeistus. Lisäksi katuverkon katujen katuluokat määriteltiin ja niiden perusteella luotiin katuluokituskartta. Näitä voidaan hyödyntää kaavoituksessa, joukkoliikennesuunnittelussa, kunnossapidon priorisoinnissa ja liikenteen ennakoinnissa ja analysoinnissa. Työ luo pohjan johdonmukaiselle ja pitkäjänteiselle katuverkon
kehittämiselle.
Työn edetessä kertyi myös useita mahdollisia jatkotoimenpiteitä ja kehitysehdotuksia. Tällaisia olivat esimerkiksi poikkileikkauksen suunnitteluohjeet eri katuluokille, valaistuksen liittäminen katuluokitukseen, tarkat liikennelaskennat, viheralueiden liittäminen katuluokitukseen sekä tasa-arvoisten risteyksien läpikäyminen katuluokituksen valmistuttua.
Katuluokitusohjeet koostuvat mitoitusarvoista, joita ovat esimerkiksi nopeusrajoitus, kaistan leveys ja muut vastaavat tekijät. Mitoitusarvot muodostuivat valtaosin Väyläviraston ja Suomen kuntatekniikan yhdistyksen ohjeistuksista. Katuluokitusohjeita voidaan käyttää apuna etenkin uusia katuja suunnitellessa. Katuluokitusohjeistuksen mitoitusarvoista luotiin lopulta myös taulukko, josta selviää kunkin katuluokan mitoitusarvot nopeasti yhdellä silmäyksellä. Katuverkon katuluokitusta tarkasteltiin laajasti liikennemäärien, bussiliikenteen, pyöräilyn sekä kadun roolien mukaan. Katuluokkiin vaikuttivat myös kaupungin kehitystarpeet.
Opinnäytetyön lopputuloksena Kokkolalle saatiin ensimmäinen kattava katuluokitusohjeistus. Lisäksi katuverkon katujen katuluokat määriteltiin ja niiden perusteella luotiin katuluokituskartta. Näitä voidaan hyödyntää kaavoituksessa, joukkoliikennesuunnittelussa, kunnossapidon priorisoinnissa ja liikenteen ennakoinnissa ja analysoinnissa. Työ luo pohjan johdonmukaiselle ja pitkäjänteiselle katuverkon
kehittämiselle.
Työn edetessä kertyi myös useita mahdollisia jatkotoimenpiteitä ja kehitysehdotuksia. Tällaisia olivat esimerkiksi poikkileikkauksen suunnitteluohjeet eri katuluokille, valaistuksen liittäminen katuluokitukseen, tarkat liikennelaskennat, viheralueiden liittäminen katuluokitukseen sekä tasa-arvoisten risteyksien läpikäyminen katuluokituksen valmistuttua.
