Restaurant Stallgården marknadsföringsplan
Nyblom, Levi (2025)
Nyblom, Levi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111928636
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111928636
Tiivistelmä
Syftet med detta examensarbete var att skapa en marknadsföringsplan för Restaurant Stallgården som tidigare inte haft en sådan plan. Målet var att skapa en plan som erbjuder nya idéer, tydliga målsättningar samt metoder för uppföljning. Arbetet består av en teoretisk del och en praktisk del. Den teoretiska delen behandlar centrala begrepp inom marknadsföring, såsom marknadsföringsmixen, SWOT-analys och SOSTAC-modellen. I den praktiska delen gjordes en marknadsföringsplan för Restaurant Stallgården som är byggd på teorin och en intervju med restaurangens verkställande direktör.
Resultatet visade att marknadsföringen har mest skett genom djungeltelegrafen där det fanns andra delområden av marknadsföring som kunde förbättras. Utvecklingsförslag på att publicera publikationer mer regelbundet på sociala medier, förbättra sökmotoroptimering och ha ett tydligt ansvar för marknadsföringen. Marknadsföringsplanen ska stöda Restaurant Stallgården i att nå sina marknadsföringsmål bättre.
Resultatet visade att marknadsföringen har mest skett genom djungeltelegrafen där det fanns andra delområden av marknadsföring som kunde förbättras. Utvecklingsförslag på att publicera publikationer mer regelbundet på sociala medier, förbättra sökmotoroptimering och ha ett tydligt ansvar för marknadsföringen. Marknadsföringsplanen ska stöda Restaurant Stallgården i att nå sina marknadsföringsmål bättre.
