Ilmastointijärjestelmän höyrystimen kunnostusohje M/S Finlandialla
Tsvetkov, Tomi (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111928710
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111928710
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää ilmastoinnin jäähdytysjärjestelmälle tuottaman jäähdytystehon heikkenemisen mahdolliset syyt sekä laatia ohje tietyn jäähdytysyksikön höyrystimen kunnostuksesta. Työtä toteutettiin toimeksiantajalle Eckerö Line Ab Oy:n varustamon M/S Finlandia -alukselle.
Opinnäytetyössä keskitytään pääosin M/S Finlandian ilmastoinnin kiertovesijäähdytysjärjestelmän parantamiseen, aluksen jäähdytysyksikön kunnostustyöhön sekä työn tuloksiin. Lisäksi työ sisältää teoreettisen osion, jossa käsitellään yleisimpiä ilmastoinnin jäähdytystapamenetelmiä merellä erilaisissa
olosuhteissa. Kunnostustyö oli ajankohtainen, sillä jäähdytysyksiköt eivät tuottaneet riittävästi jäähdytystehoa Suomen ja Viron keskikesän olosuhteissa.
Jäähdytystehon heikkeneminen oli alkuvaiheessa, mutta vastaavaa kunnostustyötä ei ollut tutkittu vuosikymmeniin.
Tutkimuksen tiedonhankinta toteutettiin hyödyntäen paikan päällä dokumentoitua tietoa ja tuloksia, laitteen ja järjestelmän käyttöohjekirjoja, henkilökunnalta saatavaa ohjeistusta sekä aiheesta tehtyjä opinnäytetöitä. Lisäksi työssä vertailtiin laitteen jäähdytystehon liittyviä keskeisiä tuloksia ennen kunnostusta, kunnostuksen jälkeen ja valmistajan määrittämiin alkuperäisiin arvoihin.
Työn jälkeisissä mittauksissa käytettiin yksinkertaisia menetelmiä, joita voidaan soveltaa kaiken kokoisiin kylmäkoneisiin jäähdytystehon selvittämiseksi. Mittaukset eivät edellyttäneet kalliiden laitteiden käyttöä tai yksikön purkamista.
Aluksella sijaitsee kaksi samanlaista jäähdytysyksikköä, joista tutkimuksessa
vain toiselle oli suoritettu kokeellisesti höyrystimen huolto. Työn lopputuloksena höyrystin saatiin onnistuneesti huollettua, ja mittaustulokset olivat positiivisia verrattuna huoltamattomaan yksikköön.
Opinnäytetyössä keskitytään pääosin M/S Finlandian ilmastoinnin kiertovesijäähdytysjärjestelmän parantamiseen, aluksen jäähdytysyksikön kunnostustyöhön sekä työn tuloksiin. Lisäksi työ sisältää teoreettisen osion, jossa käsitellään yleisimpiä ilmastoinnin jäähdytystapamenetelmiä merellä erilaisissa
olosuhteissa. Kunnostustyö oli ajankohtainen, sillä jäähdytysyksiköt eivät tuottaneet riittävästi jäähdytystehoa Suomen ja Viron keskikesän olosuhteissa.
Jäähdytystehon heikkeneminen oli alkuvaiheessa, mutta vastaavaa kunnostustyötä ei ollut tutkittu vuosikymmeniin.
Tutkimuksen tiedonhankinta toteutettiin hyödyntäen paikan päällä dokumentoitua tietoa ja tuloksia, laitteen ja järjestelmän käyttöohjekirjoja, henkilökunnalta saatavaa ohjeistusta sekä aiheesta tehtyjä opinnäytetöitä. Lisäksi työssä vertailtiin laitteen jäähdytystehon liittyviä keskeisiä tuloksia ennen kunnostusta, kunnostuksen jälkeen ja valmistajan määrittämiin alkuperäisiin arvoihin.
Työn jälkeisissä mittauksissa käytettiin yksinkertaisia menetelmiä, joita voidaan soveltaa kaiken kokoisiin kylmäkoneisiin jäähdytystehon selvittämiseksi. Mittaukset eivät edellyttäneet kalliiden laitteiden käyttöä tai yksikön purkamista.
Aluksella sijaitsee kaksi samanlaista jäähdytysyksikköä, joista tutkimuksessa
vain toiselle oli suoritettu kokeellisesti höyrystimen huolto. Työn lopputuloksena höyrystin saatiin onnistuneesti huollettua, ja mittaustulokset olivat positiivisia verrattuna huoltamattomaan yksikköön.
