Kotisairaalan auttamismenetelmät : oppimateriaalia sairaanhoitajaopiskelijoille
Tuimala, Henry; Tuominen, Matti (2025)
Tuimala, Henry
Tuominen, Matti
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112028806
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112028806
Tiivistelmä
Kotisairaalassa sairaanhoitaja toteuttaa sairaalatasoista hoitoa potilaan kotona. Osittain hoito edellyttää erikoissairaanhoidon osaamista. Laaja-alainen ammatillinen kompetenssi, itsenäinen päätöksentekokyky ja kyky tehdä hoidon tarpeen arviointia on kotisairaalahoidossa olennaista. Tämän opinnäyteyön tehtävä oli luoda kotisairaalaa käsittelevä Thinglinkmuotoinen digitaalinen oppimateriaali Turun Ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoille. Opinnäytetyön tavoite on esitellä kotisairaalatoimintaa sairaanhoitajaopiskelijoille ja edistää heidän valmiuksiaan toteuttaa hoitoa eettisesti ja turvallisesti kotisairaalassa. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä projektimuodossa. Työn lopputulos on Thinglink -sivuostolle laadittu kotisairaalatoimintaa kuvaava virtuaalinen 360°-oppimisympäristö. Opiskelija liikkuu oppimisympäristössä itsenäisesti ja saavuttaa näin immersiivisen ja ubiikin oppimiskokemuksen. Oppimateriaali koostuu toisiinsa kytkeytyvistä 360°-kotisairaalakuvista. Opiskelijan on mahdollista avata 360°-kuvissa kotisairaalatoiminnasta kertovia tietoikkunoita. Oppimisprosessin tueksi materiaaliin on liitetty tietotesti. Virtuaalisen oppimateriaalin luominen on tekijäänsä opettava prosessi. Esitettävän materiaalin laajuus ja -yksityiskohtaisuus edellyttää harkintaa. Oppimateriaalia on mahdollista kehittää kertomalla laajemmin kotisairaalassa toteutettavista hoidoista, lisäämällä potilasesimerkkejä ja laajentamalla tietotestiä. Virtuaalinen oppimisympäristö yhtäältä tehostaa oppimista, mutta toisaalta vähentää vuorovaikutusta opettajan ja opiskelijan välillä. In a Hospital-at-Home setting the patient is administered hospital-level care within the confines of the patients own home. All care is administerd by a registered nurse. In some cases specialised competence is required. Also ability to make decicions independently and ability to assess the need for care is of essence. The purpose of this thesis was to create a Thinglink learning environment that demonstrates the concept of Hospital-at-Home for registered nurse students. The material is produced for Turku University of Applied Sciences. The objective of this thesis is to improve the competence of a registered nurse to implement care ethically and safely in a Hospital-at-Home envioronment. This prcatice-based thesis was carried out in project form. The outcome of this thesis is a virtual 360۠°-learning envioronmet that illustrates activities and features of a Hospital-at-Home. A student is able to navigate whitin the learning environment independently and obtain an immersive and ubiquitous learning experience. The material consist of interconnected 360° Hospital-at-Home - views. Within these pictures a student can open windows with more detailed information. A knowledge test is integrated to the learning envioronment to support the learning process. Creating a virtual learning envioronment is a process that educates it’s maker. Both the scope and thoroughness of the information presented necessitates consideration. It is possible to further develop the material by broadening both the scope of information presented and the scope of the integrated test. Also presenting more exemplary patients is a possibility. As the virtual learning envioronmet intensifies the learning process it can simultaneously undermine the interaction between a student and a professor.
