Lapset puheeksi -menetelmä vanhemmuuden tukemisen apuvälineenä
Grönstrand, Mari (2025)
Grönstrand, Mari
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112128916
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112128916
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee Lapset puheeksi -menetelmää, joka on Mieli ry:n kehittämä keskusteluohjelma, jolla pyritään tukemaan perheitä, erityisesti vanhempia, lasten kasvuun ja kehitykseen liittyvissä haasteissa. Menetelmässä perhe on keskiössä, ja tavoitteena on tunnistaa perheen vahvuudet ja haavoittuvuudet. Halusin tutkia, voidaanko tätä menetelmää hyödyntää myös vanhemmuuden tukemiseen varhaiskasvatuksessa.
Työskentelin lastensuojelun sijaishuollon perusyksikössä ja havainnoin Lapset puheeksi -keskusteluja. Näissä keskusteluissa mukana olivat vanhemmat ja ammattilaiset, jotka yhdessä käsittelivät lapsen arkea ja kehitystä. Havainnoinneista kävi ilmi, että keskusteluissa keskeistä on turvallisuuden ja luottamuksen luominen. Yhteenvetona voidaan todeta, että Lapset puheeksi -menetelmällä on potentiaalia tukea vanhemmuutta varhaiskasvatus työssä sekä lisätä vanhempien osallisuutta. Keskusteluilla voi olla suuri vaikutus perheen arkeen, kunhan niitä ohjaa kokenut ja sensitiivinen ammattilainen, joka osaa antaa tarvittavaa tietoa ja tukea oikeassa kohdassa.
Opinnäytetyöni on päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö. Sitä voisi verrata toiminnalliseen opinnäyte-työhön, sillä myös päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö tarvitsee tietoperustaa, lähdekirjallisuutta ja omien pohdintojen perusteluja sekä reflektointia. Päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö sopii opiskelijalle, jolla on työelämätaitoja ja valmis kehittämistehtävä tai ongelma, joka liittyy omaan työhön. Työskentelyn ohessa opiskelija perehtyy aiheeseensa ja kehittää omia ammatillisia valmiuksiaan.
Työskentelin lastensuojelun sijaishuollon perusyksikössä ja havainnoin Lapset puheeksi -keskusteluja. Näissä keskusteluissa mukana olivat vanhemmat ja ammattilaiset, jotka yhdessä käsittelivät lapsen arkea ja kehitystä. Havainnoinneista kävi ilmi, että keskusteluissa keskeistä on turvallisuuden ja luottamuksen luominen. Yhteenvetona voidaan todeta, että Lapset puheeksi -menetelmällä on potentiaalia tukea vanhemmuutta varhaiskasvatus työssä sekä lisätä vanhempien osallisuutta. Keskusteluilla voi olla suuri vaikutus perheen arkeen, kunhan niitä ohjaa kokenut ja sensitiivinen ammattilainen, joka osaa antaa tarvittavaa tietoa ja tukea oikeassa kohdassa.
Opinnäytetyöni on päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö. Sitä voisi verrata toiminnalliseen opinnäyte-työhön, sillä myös päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö tarvitsee tietoperustaa, lähdekirjallisuutta ja omien pohdintojen perusteluja sekä reflektointia. Päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö sopii opiskelijalle, jolla on työelämätaitoja ja valmis kehittämistehtävä tai ongelma, joka liittyy omaan työhön. Työskentelyn ohessa opiskelija perehtyy aiheeseensa ja kehittää omia ammatillisia valmiuksiaan.
