Kuinka arki kesytetään? : konkreettista materiaalia arjen hallinnan tueksi varhaiskasvattajille
Riisiö, Sirpa (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111928687
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025111928687
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli muodostaa yleiseen tukeen liittyvä materiaalipankki varhaiskasvatuksen henkilöstölle. Materiaalipankkiin kerättiin valmista materiaalia käytettäväksi varhaiskasvatuksen arjen tilanteissa sekä tukemaan huoltajia kasvatustyössä. Materiaalipankki sisältää keinoja ja menetelmiä erilaisiin siirtymiin, lepohetkiin, rauhoittumiseen, ruokailuun, tunnetaitoihin sekä kaveritaitoihin.
Tutkimuskysymykseksi nousi, millaista konkreettista materiaalia henkilöstö tarvitsi tällä hetkellä arjen haastaviin tilanteisiin. Opinnäytetyöni tarkoituksena oli vastata varhaiskasvatushenkilöstön tarpeeseen konkreettisella yleisen tuen materiaalilla. Myös huoltajien kanssa yhteistyössä voidaan sopia materiaalin käytöstä lapsen yleisen tuen tarpeeseen niin kotona kuin ryhmämuotoisessa varhaiskasvatuksessa.
Varhaiskasvatuksen henkilöstölle suunnatuista kyselyistä saatiin selville tällä hetkellä arjessa tarvittavista yleisen tuen menetelmistä ja keinoista. Materiaalipankin tarkoituksena oli vastata tähän tarpeeseen, mutta materiaalia kerättiin myös laajemmin. Materiaalipankista muodostui kehittyvä, monipuolinen ja yleisen tuen tarpeisiin vastaava aineisto. Keskeisenä sisältönä oli valmis materiaali yleiseen tukeen, QR-koodit eri toimijoiden ja yhdistysten sivuille sekä aiheeseen liittyvää kirjallisuutta. Kyselyiden tuloksilla vahvistettiin materiaalipankin sisältöä. Myös henkilöstön pedagogisissa kokoontumisissa pidettiin keskustelua yllä yleisen tuen tarpeista ja pyrittiin vastaamaan niihin konkreettisella materiaalilla.
Lasten siirtymät kotoa varhaiskasvatukseen, varhaiskasvatuksessa tapahtuvat siirtymät ja erilaiset lasten kasvuun, kehittymiseen ja oppimiseen vaikuttavat asiat voivat lyhytaikaisesti aiheuttaa tarvetta yleisen tuen menetelmiin ja keinoihin. Valmiin materiaalipankin avulla konkreettisia keinoja on saatavilla heti. Varhaiskasvatuksen henkilöstön ja huoltajien yhteistyöllä vastataan niin kotona kuin varhaiskasvatuksessakin lyhytaikaiseen tuen tarpeeseen.
Jokainen lapsi tarvitsee kasvaakseen ja kehittyäkseen tukea, joskus vähän normaalia enemmän. Vahvistamalla yleisen tuen keinoja ja menetelmiä voidaan varhaiskasvatuksen tuen tarpeeseen vastata nopeammin. Ammatillisen kehittymisen kannalta yleisen tuen materiaalin tunteminen ja sisäistäminen nopeuttaa varhaiskasvatuksen työntekijöiden valmiutta ymmärtää ja reagoida lyhytkestoiseen tuen tarjoamiseen. Se myös helpottaa huoltajille annettavien ohjeistusten ja keinojen tarjoamista kotona toteutettavaksi. Opinnäytetyössä toteutettu konkreettinen materiaalipankki sisältää keinoja ja menetelmiä arjessa tarjottavaan yleiseen tukeen. Sitä tullaan päivittämään ja arvioimaan säännöllisesti henkilöstön kanssa varhaiskasvatuksen arjessa.
Avainsanat Huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö, varhaiskasvatus ja yleinen tuki, tunne- ja itsesäätelytaidot sekä kanssasäätely, sosiaalinen kestävä kehitys
Tutkimuskysymykseksi nousi, millaista konkreettista materiaalia henkilöstö tarvitsi tällä hetkellä arjen haastaviin tilanteisiin. Opinnäytetyöni tarkoituksena oli vastata varhaiskasvatushenkilöstön tarpeeseen konkreettisella yleisen tuen materiaalilla. Myös huoltajien kanssa yhteistyössä voidaan sopia materiaalin käytöstä lapsen yleisen tuen tarpeeseen niin kotona kuin ryhmämuotoisessa varhaiskasvatuksessa.
Varhaiskasvatuksen henkilöstölle suunnatuista kyselyistä saatiin selville tällä hetkellä arjessa tarvittavista yleisen tuen menetelmistä ja keinoista. Materiaalipankin tarkoituksena oli vastata tähän tarpeeseen, mutta materiaalia kerättiin myös laajemmin. Materiaalipankista muodostui kehittyvä, monipuolinen ja yleisen tuen tarpeisiin vastaava aineisto. Keskeisenä sisältönä oli valmis materiaali yleiseen tukeen, QR-koodit eri toimijoiden ja yhdistysten sivuille sekä aiheeseen liittyvää kirjallisuutta. Kyselyiden tuloksilla vahvistettiin materiaalipankin sisältöä. Myös henkilöstön pedagogisissa kokoontumisissa pidettiin keskustelua yllä yleisen tuen tarpeista ja pyrittiin vastaamaan niihin konkreettisella materiaalilla.
Lasten siirtymät kotoa varhaiskasvatukseen, varhaiskasvatuksessa tapahtuvat siirtymät ja erilaiset lasten kasvuun, kehittymiseen ja oppimiseen vaikuttavat asiat voivat lyhytaikaisesti aiheuttaa tarvetta yleisen tuen menetelmiin ja keinoihin. Valmiin materiaalipankin avulla konkreettisia keinoja on saatavilla heti. Varhaiskasvatuksen henkilöstön ja huoltajien yhteistyöllä vastataan niin kotona kuin varhaiskasvatuksessakin lyhytaikaiseen tuen tarpeeseen.
Jokainen lapsi tarvitsee kasvaakseen ja kehittyäkseen tukea, joskus vähän normaalia enemmän. Vahvistamalla yleisen tuen keinoja ja menetelmiä voidaan varhaiskasvatuksen tuen tarpeeseen vastata nopeammin. Ammatillisen kehittymisen kannalta yleisen tuen materiaalin tunteminen ja sisäistäminen nopeuttaa varhaiskasvatuksen työntekijöiden valmiutta ymmärtää ja reagoida lyhytkestoiseen tuen tarjoamiseen. Se myös helpottaa huoltajille annettavien ohjeistusten ja keinojen tarjoamista kotona toteutettavaksi. Opinnäytetyössä toteutettu konkreettinen materiaalipankki sisältää keinoja ja menetelmiä arjessa tarjottavaan yleiseen tukeen. Sitä tullaan päivittämään ja arvioimaan säännöllisesti henkilöstön kanssa varhaiskasvatuksen arjessa.
Avainsanat Huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö, varhaiskasvatus ja yleinen tuki, tunne- ja itsesäätelytaidot sekä kanssasäätely, sosiaalinen kestävä kehitys
