Evon opetusmetsään jatkuvan kasvatuksen tutkimuskohteiden valinta ja koealojen perustaminen
Martikainen, Iina (2025)
Martikainen, Iina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112028780
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112028780
Tiivistelmä
Metsänkasvatusmenetelmistä jatkuvaa kasvatusta on tutkittu vähemmän kuin tasaikäisrakenteisen metsän kasvatusmenetelmiä. Eri-ikäisrakenteisen metsän kasvatusta on tutkittu vasta muutama vuosikymmen ja tutkimukset painottuvat pääasiassa kuusikoihin. Tämän vuoksi lisätutkimuksia tarvitaan erilaisissa kasvuolosuhteissa ja eri puulajeilla. Metsän kasvatuksessa muutama vuosikymmen on lyhyt aika, eikä tässä ajassa voida saada vielä kovinkaan kattavia tutkimustuloksia.
Tämänhetkisistä tutkimuksista suurin osa on toteutettu simuloimalla erilaisia jatkuvan ja jaksollisen kasvatuksen hakkuita. Näin on päästy vertailemaan puuntuotosta ja mahdollisia taloudellisia eroavaisuuksia. Nämä teoreettiset tutkimukset eivät kuitenkaan korvaa käytännössä toteutettuja tutkimuksia, joissa tulokset ovat konkreettisia.
Tämän opinnäytetyön taustalla on Helsingin Yliopiston tutkimus, jossa jatkuvan kasvatuksen tutkimuskohteita on perustettu muun muassa Hyytiälään, Ruovedelle sekä Paraisille ja tätä nykyä myös Evon opetusmetsään. Toimeksiantajana tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä toimii Evon opetusmetsä.
Ensimmäinen askel tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä oli kartoittaa Evon opetusmetsän alueelta sopivia kohteita edellä mainittua tutkimusverkostoa varten ja perustaa kyseisille kuvioille koealat. Kuviot jaettiin kolmeen yhtä suureen, noin hehtaarin kokoiseen alaan. Yksi aloista jätettiin kontrolliksi, toiseen suunniteltiin jatkuvan kasvatuksen hakkuu ja kolmanteen tasaikäisrakenteisen metsän hakkuu. Koealoilta kerättiin tarvittavat ennalta määrätyt tiedot ja näytteet.
Lopputuotteena syntyi uusia jatkuvan kasvatuksen tutkimuskohteita, joita päästään tulevaisuudessa vertailemaan rinnan jaksollisen kasvatuksen kanssa. Kohteissa on mahdollisuus tutkia ja tarkkailla esimerkiksi mahdollisesti muuttuvia olosuhteita, puuntuotosta ja eläimistöä. As a method, continuous cover forest management has been studied less than even-aged forest management methods. Since uneven-aged forest management has only been researched for a few decades and the studies have mainly focused on spruce forests, it is still worthwhile to conduct additional research under varying growth conditions and with different tree species. A few decades is a short time in forest management and during this period, it is not yet possible to obtain very comprehensive research results.
The most of current studies have been conducted by simulating various harvests under continuous cover and periodic forestry methods. This has enabled comparisons in timber production and potential economic differences. However, these theoretical studies do not replace practical, on-the-ground research where the results are tangible.
This thesis is based on a research project by the University of Helsinki, in which continuous cover forestry research sites have been established in locations such as Hyytiälä, Ruovesi and Parainen and more recently also in the Evo educational forest. The commissioner of this practical thesis is Evo educational forest.
The first step in this practice-based thesis was to identify suitable stands within the Evo educational forest for the aforementioned research network and to establish sample plots in these stands. The stands were divided into three equally sized treatment plots of approximately one hectare each. One of the treatment plots was left as a control, one was designated to make harvest for continuous cover forest and the third harvest for even-aged forest. The required predetermined data and samples were collected from the sample plots.
As an outcome new research sites for continuous cover forestry were established, which can be compared alongside periodic forestry in the future. These sites offer opportunities to study and monitor for example the effects of changing conditions, timber production and even different animal species.
Tämänhetkisistä tutkimuksista suurin osa on toteutettu simuloimalla erilaisia jatkuvan ja jaksollisen kasvatuksen hakkuita. Näin on päästy vertailemaan puuntuotosta ja mahdollisia taloudellisia eroavaisuuksia. Nämä teoreettiset tutkimukset eivät kuitenkaan korvaa käytännössä toteutettuja tutkimuksia, joissa tulokset ovat konkreettisia.
Tämän opinnäytetyön taustalla on Helsingin Yliopiston tutkimus, jossa jatkuvan kasvatuksen tutkimuskohteita on perustettu muun muassa Hyytiälään, Ruovedelle sekä Paraisille ja tätä nykyä myös Evon opetusmetsään. Toimeksiantajana tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä toimii Evon opetusmetsä.
Ensimmäinen askel tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä oli kartoittaa Evon opetusmetsän alueelta sopivia kohteita edellä mainittua tutkimusverkostoa varten ja perustaa kyseisille kuvioille koealat. Kuviot jaettiin kolmeen yhtä suureen, noin hehtaarin kokoiseen alaan. Yksi aloista jätettiin kontrolliksi, toiseen suunniteltiin jatkuvan kasvatuksen hakkuu ja kolmanteen tasaikäisrakenteisen metsän hakkuu. Koealoilta kerättiin tarvittavat ennalta määrätyt tiedot ja näytteet.
Lopputuotteena syntyi uusia jatkuvan kasvatuksen tutkimuskohteita, joita päästään tulevaisuudessa vertailemaan rinnan jaksollisen kasvatuksen kanssa. Kohteissa on mahdollisuus tutkia ja tarkkailla esimerkiksi mahdollisesti muuttuvia olosuhteita, puuntuotosta ja eläimistöä.
The most of current studies have been conducted by simulating various harvests under continuous cover and periodic forestry methods. This has enabled comparisons in timber production and potential economic differences. However, these theoretical studies do not replace practical, on-the-ground research where the results are tangible.
This thesis is based on a research project by the University of Helsinki, in which continuous cover forestry research sites have been established in locations such as Hyytiälä, Ruovesi and Parainen and more recently also in the Evo educational forest. The commissioner of this practical thesis is Evo educational forest.
The first step in this practice-based thesis was to identify suitable stands within the Evo educational forest for the aforementioned research network and to establish sample plots in these stands. The stands were divided into three equally sized treatment plots of approximately one hectare each. One of the treatment plots was left as a control, one was designated to make harvest for continuous cover forest and the third harvest for even-aged forest. The required predetermined data and samples were collected from the sample plots.
As an outcome new research sites for continuous cover forestry were established, which can be compared alongside periodic forestry in the future. These sites offer opportunities to study and monitor for example the effects of changing conditions, timber production and even different animal species.
