Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Kohti kiusaamisvapaata iltapäivätoimintaa : positiivisen pedagogiikan mahdollisuudet

Hartikainen, Kaarina (2025)

 
Avaa tiedosto
Hartikainen_Kaarina.pdf (602.0Kt)
Lataukset: 


Hartikainen, Kaarina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025112028813
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin, millaista kiusaaminen on iltapäivätoiminnassa sekä miten sitä voisi ehkäistä yhteisöllisyyden, osallisuuden ja positiivisen pedagogiikan avulla. Tavoitteena oli tuottaa tutkimusmateriaalia Hämeen Lastenliiton kiusaamisen ehkäisemisen työstä ja positiivisen pedagogiikan mallien hyödyntämisestä iltapäivätoiminnassa. Tutkimustehtävänä oli selvittää iltapäivätoiminnan ohjaajien kokemuksia kiusaamisesta iltapäivätoiminnassa sekä heidän keinojaan kiusaamisen ehkäisemiseksi. Opinnäytetyö oli tutkimuspainotteinen, ja sen tilaajana toimi Hämeen Lastenliitto ry.

Keskeinen tietoperusta pohjautui positiiviseen pedagogiikkaan ja sen hyötyihin kiusaamisen ehkäisemisessä sekä yhteisöllisyyden ja osallisuuden lisäämisessä. Lisäksi tarkasteltiin kiusaamista ilmiönä ja sen vaikutuksia yhteisöllisyyteen. Tutkimus oli kvalitatiivinen, ja sen aineisto kerättiin teemahaastatteluina, jotka toteutettiin sekä etä- että lähitapaamisina. Tutkimusaineisto analysoitiin teemoittelua käyttäen.

Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että kiusaamista on ilmennyt ehkäisemisestä huolimatta. Kiusaaminen iltapäivätoiminnassa vaihteli eri toimipisteiden sekä eri iltapäiväryhmien välillä. Kiusaamisen muodot vaihtelivat tyttöjen ja poikien keskuudessa. Tutkimusaineiston perusteella iltapäivätoiminnan ohjaajat kokivat systemaattisen ryhmäyttämisen toimivan parhaiten kiusaamisen ehkäisemisessä. Lisäksi yhteisöllisyyden ja lasten osallisuuden lisääminen olivat olleet toimivia keinoja. Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että positiivisella pedagogiikalla sekä yhteisöllisyyden ja osallisuuden lisäämisellä kiusaamista voitiin ehkäistä parhaiten. Lisäksi positiivisen pedagogiikan todettiin auttavan lapsiin tutustumisessa, jolloin ristiriitojen selvittäminen oli helpompaa.

Kiusaamista iltapäivätoiminnassa on tutkittu vain vähän verrattuna koulukiusaamiseen, joten jatkotutkimuksille on tarvetta. Iltapäivätoiminta on kouluajan ulkopuolella tapahtuvaa ohjattua ja ryhmämuotoista vapaa-ajan toimintaa, mutta se ei kuitenkaan ole verrattavissa harrastustoimintaan. Positiivinen pedagogiikka toimii kiusaamisen ehkäisemisessä ja vähentämisessä, mutta se ei ole ratkaisu kiusaamisen kokonaan pois kitkemiseksi. Positiivisella pedagogiikalla kuitenkin voidaan saavuttaa paljon hyötyä yhteisöllisyyden ja osallisuuden lisäämiseksi.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste